Uklare milepæle i IT-kontrakter kan koste vederlag. I en norsk dom blev begrebet lancering fortolket objektivt som tidspunktet, hvor løsningen er klar til offentliggørelse og tilgængelig for slutbrugere. En testversion udgjorde derfor ikke lancering, og leverandøren fik ikke krav på restbetaling.
Retten afviste også leverandørens sene indsigelse om for sen reklamation under henvisning til passivitet. Kundens krav om tabt fortjeneste blev ikke taget til følge, fordi tabet ikke var dokumenteret, og udgiften til en ny leverandør blev ikke anset som erstatningsberettiget. Kunden kunne ikke både undgå betaling til den oprindelige leverandør og samtidig få dækket færdiggørelsesomkostninger hos tredjemand.
Sagen understreger behovet for præcise, dokumenterbare leverings- og betalingsbetingelser i softwareprojekter. Parter bør definere klare milepæle, objektive acceptkriterier og evidens for godkendelse, samt sikre rettidig reklamation for at bevare misligholdelsesbeføjelser. Klare kontrakter reducerer tvister om vederlag og erstatning.