Afgørelse og påbud
Konkurrencerådet har på ny fastslået, at Botex’ interne markedsføringsrestriktioner udgjorde en ulovlig markedsdeling i strid med konkurrenceloven. I mindst 12 år var kædens medlemmer i vidt omfang afskåret fra at reklamere i hinandens postnummerområder, og forbuddet blev i praksis udvidet til andre markedsføringskanaler. Rådet har udstedt påbud om øjeblikkeligt ophør og vil indbringe sagen for Sø og Handelsretten med påstand om bøde.
Afgørelsen understreger, at samarbejde om indkøb ikke ophæver, at medlemmerne er indbyrdes konkurrenter. Begrænsninger af markedsføring svækker forbrugernes mulighed for at sammenligne tilbud og kan føre til højere priser og ringere udbud.
Retligt grundlag og proces
Sagen blev i 2023 hjemvist af Konkurrenceankenævnet med krav om fornyet vurdering af, om vedtagelsen havde konkurrencebegrænsende formål. Ved genbehandlingen har rådet forholdt sig til EU Kommissionens horisontale retningslinjer og drøftet fortolkningen med Kommissionen. Rådet fastholder, at der er tale om en objektbegrænsning, som i sig selv er skadelig for konkurrencen.
En nyere dom fra Sø og Handelsretten om markedsdeling mellem diskoteker støtter denne tilgang: visse horisontale delingsaftaler er ulovlige ved deres formål uden krav om egentlig effektanalyse. Botex består af 24 selvstændige medlemmer, der driver detailhandel med boligtekstiler, men kædens struktur ændrer ikke den konkurrenceretlige vurdering.