Sagerne om ulovlig informationsudveksling i tøjbranchen er afsluttet: Hugo Boss har betalt 12 mio. kr., Kaufmann 6 mio. kr., mens Ginsborg har opnået tiltalefrafald via leniency. Kompleksiteten udspringer af dobbelt distribution, hvor leverandøren også konkurrerer på slutbrugermarkedet.
Retlig ramme og praksis
Konkurrencerådet konstaterede overtrædelser ved deling af strategiske oplysninger om priser, rabatter og udsalg. Afgørelserne er stadfæstet af Konkurrenceankenævnet og Sø og Handelsretten. Erfaringerne er indgået i EU-Kommissionens vertikale retningslinjer om, hvad der som udgangspunkt må deles i forhandlerrelationer.
Da forholdene ligger før lovændringen i 2021 om civile selskabsbøder, har National enhed for Særlig Kriminalitet behandlet bøderne og tiltalefrafaldet. Ginsborgs tidlige henvendelse og samarbejde opfyldte betingelserne for straffelempelse.
Praktiske implikationer
Virksomheder med både engros- og direktesalg bør indføre klare compliance-regler, begrænse informationsflowet og undgå deling af fremadrettede pris- og kampagneplaner i forhandlerdialoger.
Ved mistanke om brud bør der hurtigt gennemføres en intern undersøgelse, og mulighederne for leniency vurderes for at begrænse sanktioner og markedsmæssige skadevirkninger.