Regeringen vil indføre fængsel i op til fire måneder for grove eller systematiske overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsforbud. Tiltaget skal styrke den præventive effekt efter forhøjede bøder. Lovændringen forventes at gælde fra 1. juli og er forberedt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Regeringen vil skærpe markedsføringsloven med mulighed for fængsel i op til fire måneder ved grove eller systematiske vildledninger. Formålet er at styrke den præventive effekt og supplere de forhøjede bødeniveauer. Forbrugerombudsmanden har set virksomheder fortsætte ulovlig praksis trods politianmeldelser.
Fængsel forbeholdes de mest alvorlige sager, hvor vildledningen er vedholdende eller organiseret. Tilsynet føres fortsat af Forbrugerombudsmanden, mens straffesager anlægges ved domstolene. Loven forventes at træde i kraft 1. juli 2023. Lovforberedelsen er varetaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Se fremsat lovforslag hos Folketinget: L89.
Søgeord
Sanktioner,
Tilsyn,
Markedsføringsloven,
Forbrugerombudsmanden,
Folketinget,
Ikrafttrædelsesbestemmelse,
Forvaltningsret,
Lovgivningsproces,
Domstolsprøvelse,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Complianceprogrammer,
Håndhævelse,
Vildledende markedsføring,
Straffesager,
Strafferetlige sanktioner,
Politianmeldelse,
Markedsføringsloven § 5,
Vildledningsforbud,
Forbrugerbeskyttelse,
E-handel,
Fængselsstraf,
Lovændring,
Urimelig handelspraksis,
Kommerciel kommunikation,
Virksomhedsansvar,
Compliance,
Bødeniveau,
Markedsføringspraksis,
Markedsføringsret,
Erhvervsstrafferet,
Straframme,
Bødeforhøjelse,
Grov overtrædelse,
Præventiv effekt,
Systematiske overtrædelser,
Sanktionsvejledning
Ledige stillinger