DMA skærper kravene til techgiganter og giver forbrugere nye valg: nej til data-kombination på tværs af platforme, friere valg af standardapps, mulighed for alternative app-butikker og udsigt til interoperable beskedtjenester. Reglerne håndhæves centralt af EU-Kommissionen.

EU’s Digital Markets Act (DMA) giver forbrugere mere reel valgfrihed på centrale digitale platforme. De udpegede “gatekeepere” skal blandt andet tilbyde klare valgskærme, respektere samtykke til data-kombination på tværs af tjenester og give lettere adgang til alternative apps og app-butikker. Målet er at mindske låseeffekter og styrke konkurrencen på tværs af økosystemer.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.