Vurderingsstyrelsen forbereder et styresignal om, hvordan landbrugsejendomme skal kategoriseres efter ejendomsvurderingsloven § 3. Den forventede praksis kan medføre, at 20–25.000 mindre landejendomme ikke længere anses som landbrug, men som boligejendomme, med væsentlige retlige og økonomiske følger.
Skatte- og planmæssige effekter
En omklassificering kan ophæve adgangen til den lempelige boligbeskatning efter den såkaldte bondegårdsregel. Det øger det skattepligtige grundlag og kan ændre fordelingen mellem bolig- og erhvervsdel i vurderingen.
Der kan desuden opstå afledte skattemæssige virkninger, herunder begrænset mulighed for genanbringelse af ejendomsavance efter ejendomsavancebeskatningsloven, samt svækket vægt af høringssvar i den lokale planlægning efter planloven.
Høring, vurdering og klage
Styresignalet er i høring med kort frist. Ejere bør afgive bemærkninger, hvis deres ejendom kan blive omfattet, og sikre, at Vurderingsstyrelsen foretager et konkret, individuelt skøn. Skematisk administration må ikke erstatte en reel helhedsvurdering.
Bliver en ejendom omklassificeret, kan afgørelsen som udgangspunkt påklages administrativt. Det er ofte hensigtsmæssigt at indsamle dokumentation for driftsomfang, anvendelse og indretning for at underbygge karakteren af landbrugsmæssig aktivitet. Professionel rådgivning kan styrke både høringssvar og klagesag.