Borgere og virksomheder risikerer opkrævning og konkursbegæring, selv om de har klaget over en skatteafgørelse. Lange sagsbehandlingstider betyder, at anmodninger om henstand ikke afgøres, før sagen sendes til inddrivelse. Det udfordrer retssikkerheden og effektiv adgang til klage.
Forslag og retlige rammer
Retssikkerhedsalliancen foreslår, at en klage automatisk – på anmodning – udløser henstand, så opkrævning og tvangsinddrivelse sættes på pause, indtil klagesagen er afgjort. Skattestyrelsen skal dog kunne nægte henstand i særlige tilfælde, eksempelvis hvor kravet risikerer at gå tabt, eller hvor sikkerhed ikke kan stilles.
Modellen placerer risikoen for myndighedernes egne sagsbehandlingstider hos Skatteforvaltningen frem for skatteyderen og sigter mod at styrke proportionalitet og lovlighed i opkrævningspraksis. I dag har klager som udgangspunkt ikke opsættende virkning, og henstand kræver en særskilt afgørelse.
Problemstillingen er tidligere påpeget af Skatteforvaltningens borger- og retssikkerhedschef, som har fremhævet udfordringer ved henstand, opkrævning og inddrivelse. Se redegørelsen her: Skatteforvaltningens redegørelse om henstand, opkrævning og inddrivelse.