Retssikkerhedsalliancen: Når borgere klager over en skatteafgørelse, skal opkrævningen sættes på pause
Retssikkerhedsalliancen vil indføre automatisk henstand ved klage over skatteafgørelser for at stoppe opkrævning og tvangsinddrivelse, mens sagen behandles. Modellen flytter risikoen ved lange sagsbehandlingstider til myndighederne og kan fraviges ved konkret tabssandsynlighed.

Borgere og virksomheder risikerer opkrævning og konkursbegæring, selv om de har klaget over en skatteafgørelse. Lange sagsbehandlingstider betyder, at anmodninger om henstand ikke afgøres, før sagen sendes til inddrivelse. Det udfordrer retssikkerheden og effektiv adgang til klage.

Forslag og retlige rammer

Retssikkerhedsalliancen foreslår, at en klage automatisk – på anmodning – udløser henstand, så opkrævning og tvangsinddrivelse sættes på pause, indtil klagesagen er afgjort. Skattestyrelsen skal dog kunne nægte henstand i særlige tilfælde, eksempelvis hvor kravet risikerer at gå tabt, eller hvor sikkerhed ikke kan stilles.

Modellen placerer risikoen for myndighedernes egne sagsbehandlingstider hos Skatteforvaltningen frem for skatteyderen og sigter mod at styrke proportionalitet og lovlighed i opkrævningspraksis. I dag har klager som udgangspunkt ikke opsættende virkning, og henstand kræver en særskilt afgørelse.

Problemstillingen er tidligere påpeget af Skatteforvaltningens borger- og retssikkerhedschef, som har fremhævet udfordringer ved henstand, opkrævning og inddrivelse. Se redegørelsen her: Skatteforvaltningens redegørelse om henstand, opkrævning og inddrivelse.

Relaterede artikler
Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.