EU’s 17. sanktionspakke skærper presset mod Ruslands militær-industrielle kapacitet og energiindtægter. Pakken udvider listeringer, forbyder yderligere produkter og teknologier og intensiverer indsatsen mod skyggeflåder, der omgår eksisterende restriktioner. Danske virksomheder med eksponering mod risikogeografier eller varer under eksportkontrol bør straks gennemgå deres kontroller og interne procedurer. Se den konsoliderede retsakt på Eur-Lex.
Kerneindgreb og nye listeringer
Flere russiske aktører samt udenlandske virksomheder er tilføjet sanktionslisterne for handel med droner, våben, ammunition, kritiske komponenter og logistisk støtte. Dertil kommer 31 nye enheder under skærpede eksportkontrolbegrænsninger i en række tredjelande. Der er også tilføjet 75 fysiske og juridiske personer til listerne for frysning af midler og forbud mod at stille midler til rådighed.
Listen over varer og teknologier, der er omfattet af forbuddet i artikel 2a, er udvidet, herunder i bilag VII. Myndigheder kan i særlige tilfælde udstede tilladelser efter artikel 2b. Den udvidede hybridtrussels-ramme omfatter yderligere listeringer relateret til kemikalier og produkter, der styrker russisk militær og teknologisk kapacitet. Læs mere i EU-Tidende på Eur-Lex her.
Skyggeflåden og energisektoren
189 skibe – hovedsageligt olietankere – er udpeget som led i bekæmpelsen af skyggeflåder, der anvendes til at omgå olie- og shippingrestriktioner. Også en stor russisk olievirksomhed, en forsikringsudbyder og et russisk shippingfirma er ramt. En del af de berørte enheder er registreret i tredjelande, hvilket skærper kravene til operatørers screening af ejerskab, flagstat og forsikringsdækning.
Maritime restriktioner bygger videre på tidligere pakker med port- og transportbegrænsninger og øger behovet for dokumenteret rute-, last- og modparts-kontrol. Virksomheder bør forvente tættere tilsyn og krav om robust dokumentation. Se pressemeddelelsen fra Rådet her.
Compliance og interne kontrolprogrammer
Det stigende kompleksitetsniveau forudsætter målrettede interne compliance-programmer (ICP). Minimum bør virksomheder etablere risikobaseret screening af kunder og leverandører, vare- og teknologiklassificering, end-use/end-user-kontroller, transaktionsmonitorering og klare eskaleringslinjer.
EU-Kommissionens vejledning om ICP angiver anbefalede skridt og processer, som bør tilpasses den enkelte virksomhed. Se Kommissionens henstilling om ICP her, og Erhvervsstyrelsens oversigt over den 17. pakke her.