Tilbagekaldelse af tilladelse til godskørsel – der strammes yderligere op

Tilbagekaldelse af tilladelse til godskørsel – der strammes yderligere op

Politiets indberetningspligt til Færdselsstyrelsen skærpes, og EU-krav om dataudveksling og national risikoklassifikation betyder flere målrettede kontroller. Gentagne eller grove overtrædelser kan udløse tæt tilsyn og i sidste ende tilbagekaldelse af fællesskabstilladelsen.

Politiets indberetningspligt er udvidet, så Færdselsstyrelsen underrettes, når en vognmand, dennes chauffør eller andre på vognmandens vegne straffes for overtrædelser, der kan påvirke godskørselstilladelsen. Oplysningerne indgår i myndighedernes vurdering af, om fællesskabstilladelsen bør tilbagekaldes.

Udvidet indberetning og EU-dataudveksling

Danmark skal indsamle og dele oplysninger med andre EU-lande om overtrædelser af vejtransportreglerne – uanset hvor i EU de begås – samt dele kontroller uden konstaterede overtrædelser. Data samles nationalt hos Færdselsstyrelsen, der anvender dem i sin tilsyns- og sanktionspraksis.

Ordningen omfatter bl.a. køre- og hviletid, cabotage, udstationering og færdselslovgivningen. Det styrker den grænseoverskridende håndhævelse og giver grundlag for mere målrettede kontroller.

Risikoklassifikation og konsekvenser

Medlemsstaterne skal have et nationalt risikoklassifikationssystem for vognmænd. Klassificeringen sker først, når der foreligger endelig dom eller vedtaget bøde, og anvendes til at prioritere kontrolindsatsen.

Vognmænd med gentagne eller grove overtrædelser kan forvente tættere tilsyn og i sidste ende tilbagekaldelse af fællesskabstilladelsen. Virksomheder bør løbende overvåge deres risikoprofil og styrke compliance på tværs af grænser, da håndhævelsen kan variere mellem medlemsstater.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.