Politiets indberetningspligt er udvidet, så Færdselsstyrelsen underrettes, når en vognmand, dennes chauffør eller andre på vognmandens vegne straffes for overtrædelser, der kan påvirke godskørselstilladelsen. Oplysningerne indgår i myndighedernes vurdering af, om fællesskabstilladelsen bør tilbagekaldes.
Udvidet indberetning og EU-dataudveksling
Danmark skal indsamle og dele oplysninger med andre EU-lande om overtrædelser af vejtransportreglerne – uanset hvor i EU de begås – samt dele kontroller uden konstaterede overtrædelser. Data samles nationalt hos Færdselsstyrelsen, der anvender dem i sin tilsyns- og sanktionspraksis.
Ordningen omfatter bl.a. køre- og hviletid, cabotage, udstationering og færdselslovgivningen. Det styrker den grænseoverskridende håndhævelse og giver grundlag for mere målrettede kontroller.
Risikoklassifikation og konsekvenser
Medlemsstaterne skal have et nationalt risikoklassifikationssystem for vognmænd. Klassificeringen sker først, når der foreligger endelig dom eller vedtaget bøde, og anvendes til at prioritere kontrolindsatsen.
Vognmænd med gentagne eller grove overtrædelser kan forvente tættere tilsyn og i sidste ende tilbagekaldelse af fællesskabstilladelsen. Virksomheder bør løbende overvåge deres risikoprofil og styrke compliance på tværs af grænser, da håndhævelsen kan variere mellem medlemsstater.