Arealudviklingsselskaber - kommuners valg af og samarbejde med private investorer

Arealudviklingsselskaber - kommuners valg af og samarbejde med private investorer

Kommuner kan vælge private investorer til arealudviklingsselskaber uden udbudspligt, men skal overholde EU-principper og forvaltningsret. Frivillig konkurrence, klare realiseringsplaner og salg af byggeretter på markedsvilkår øger robusthed, skala og gennemførselsevne.

Kommuner kan indgå i arealudviklingsselskaber med private investorer uden udbudspligt for selve investorrollen. Valget skal dog ske inden for forvaltningsrettens grundsætninger og EU-retlige principper om gennemsigtighed, ligebehandling og ikke-diskrimination. En struktureret og dokumenteret proces mindsker retlige risici og styrker projektets legitimitet.

Udvælgelse og grundlag for samarbejde

Selv om der ikke er pligt til udbud, kan frivillig konkurrenceudsættelse – fx konkurrencepræget dialog eller udbud med forhandling – skabe et solidt beslutningsgrundlag. Potentielle investorer kan afgive forslag til udviklings- og realiseringsplan, der efterfølgende udgør et bindende fundament for parternes samarbejde.

Kommunens valg bør vægte investorens kompetencer og finansielle robusthed. En investor, der både kan drive planlægning og realisering, reducerer gennemførelsesrisikoen og sikrer kapacitet over hele selskabets levetid.

Strategi, salg og markedsvilkår

Et tidligt fælles arbejde med vision, strategi og samarbejdsmodel er centralt. Arealudviklingsselskabets efterfølgende salg af indskudte og udviklede ejendomme er ikke udbudspligtigt, hvilket giver mulighed for målrettet salg af byggeretter til anvendelser, der bedst understøtter projektets målsætninger.

Salg skal ske på markedsvilkår og med respekt for kommunalfuldmagten. Køberet eller købepligt til investoren kan anvendes, fx med krav om etablering af særlige funktioner, forudsat at kommunens deltagelse og markedsmæssighed opretholdes.

Økonomi og skala

For at tiltrække professionelle investorer kræves typisk en portefølje af byggeretter i et omfang, der kan bære de betydelige etablerings- og transaktionsomkostninger. Volumen understøtter både selskabets organisation og en realistisk businesscase.

Erfaring viser, at en veltilrettelagt frivillig konkurrenceudsættelse med prækvalifikation og forhandlingsforløb styrker samarbejdsgrundlaget og reducerer konfliktrisici. Tilsammen kan disse greb sikre fremdrift, bedre risikodeling og en mere robust værdiskabelse i by- og havneudviklingsprojekter.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.