Påbud og frist
Digitaliseringsstyrelsen har udstedt påbud til Meta og Google for mangelfuld indhentelse af samtykke til cookies på deres danske hjemmesider. Styrelsen vurderer, at de anvendte samtykkeløsninger ikke opfylder kravene i cookiebekendtgørelsen og de materielle krav til samtykke efter GDPR. Virksomhederne har fire uger til at efterkomme påbuddene eller indgive klage.
Tilsynet blev iværksat af Erhvervsstyrelsen og overtaget af Digitaliseringsstyrelsen. Begge virksomheder har afgivet høringssvar og foretaget ændringer, men styrelsen finder stadig, at løsningerne ikke lever op til reglerne.
Krav til samtykke
Et gyldigt cookie-samtykke skal være frivilligt, specifikt og informeret. Det forudsætter, at brugeren modtager klar og forståelig information før samtykke afgives, og at samtykket nemt kan tilbagekaldes. Mens hjemlen til at sætte cookies følger af cookiebekendtgørelsen, er samtykkekravene materielt de samme som i GDPR.
Styrelsen præciserer, at følgende forhold skal være opfyldt:
- Mulighed for at give samtykke opdelt efter overordnede formål, så brugeren kan sige ja til noget og nej til andet.
- Lige så let adgang til at trække samtykket tilbage som at give det, og funktionen skal være tydeligt markeret.
- Fuld og forståelig information om alle cookies og lignende teknologier, på dansk og let tilgængeligt for gennemsnitsbrugeren.
En cookieoversigt, der alene foreligger på engelsk, anses ikke som tilstrækkelig. Oplysningerne skal placeres og præsenteres, så de er lette at finde og forstå.
Kompetence og klage
Google har anfægtet Digitaliseringsstyrelsens kompetence med henvisning til, at hjemmesiden udbydes af et irsk selskab. Styrelsen afviser indsigelsen med henvisning til, at Google er etableret i Danmark og dermed underlagt dansk håndhævelse af cookie-reglerne.
Påbuddene kan indbringes for Teleklagenævnet inden fire uger. Afgørelserne kan læses hos Digitaliseringsstyrelsen. Cookiebekendtgørelsen findes på Retsinformation, og Datatilsynets vejledning om samtykke er tilgængelig på datatilsynet.dk.