EU-Kommissionen har allerede modtaget 2112 FSR-indsendelser i offentlige udbud – omtrent syvdoblet i forhold til forventningen. Det ændrer fundamentalt risikobilledet i højværdikontrakter: selv når støtten ikke er problematisk, skal processen tænkes ind fra dag ét. Størstedelen var korte erklæringer under de minimis-grænsen på EUR 4 mio over tre år, men 322 var egentlige anmeldelser og 56 prænotifikationer. Kommissionen peger samtidig på udbud over EUR 250 mio, hvor ordregiver helt overså FSR-pligten. Hvor efterlader det din udbudsstrategi?
Hvad betyder dette for din udbudsproces?
Den nye praksis betyder, at ordregivere i store udbud skal planlægge FSR-skridt: oplyse anmeldelsespligten i udbudsbekendtgørelsen, indrette tidsplanen efter Kommissionens sagsbehandling og styre dialogen med Bruxelles. Virksomheder, der ikke indleverer – eller afleverer mangelfuldt – kan måtte afvises, med konditionsmæssighed som reelt resultat. Indregn stop-go-milesten før kontraktstart og hav standardbreve, checklister og ansvarsmatrix klar.
Hvad skal virksomhederne gøre nu?
Virksomheder skal nu overveje, om deres interne kontrol kan dokumentere alle bidrag fra tredjelande (også Norge og Storbritannien) på tværs af koncernen. Opret en central datapulje for tilskud, lån, garantier og skattefordele, og test indsamlingen mod en treårig referenceperiode. Et dry-run på FSR-skemaer før et konkret udbud reducerer tidspres ved korte frister.
FSR gælder siden 12. oktober 2023 og udløser anmeldelse i offentlige udbud, når kontraktværdien anslås til over EUR 250 mio. Reglerne rammer også bestemte fusioner og andre koncentrationer. Spørgsmålet er ikke om, men hvornår du rammer tærsklerne – og om din dokumentation holder.
Vil du dykke dybere i krav og fremgangsmåde, kan analyser findes i denne artikel og praktiske trin-for-trin på EU-Kommissionens side her.