EDPB har indført et EU/EØS-dækkende forbud mod Metas adfærdsbaserede annoncer, fordi kontrakt og legitim interesse ikke kan bære profilering. Kun samtykke resterer, men pay-or-consent udfordrer frivilligheden. Virksomheder bør omstille til samtykkebaserede eller kontekstuelle løsninger.
EDPB forbyder Metas adfærdsbaserede annoncering i EU/EØS
Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) har den 27. oktober 2023 truffet en hastende bindende afgørelse efter GDPR art. 66, stk. 2, som forbyder Meta at anvende adfærdsbaseret markedsføring på Facebook og Instagram i EU/EØS. EDPB instruerede samtidig det irske datatilsyn om inden 14 dage at indføre endelige foranstaltninger. Afgørelsen betyder, at Metas brug af kontraktgrundlag (GDPR art. 6, stk. 1, litra b) og legitim interesse (litra f) ikke kan bære profilering til reklameformål.
Få adgang til hele artiklen.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Ledige stillinger