Ny afgørelse fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd: Forbud mod adfærdsbaseret markedsføring på Facebook og Instagram

Ny afgørelse fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd: Forbud mod adfærdsbaseret markedsføring på Facebook og Instagram

EDPB har indført et EU/EØS-dækkende forbud mod Metas adfærdsbaserede annoncer, fordi kontrakt og legitim interesse ikke kan bære profilering. Kun samtykke resterer, men pay-or-consent udfordrer frivilligheden. Virksomheder bør omstille til samtykkebaserede eller kontekstuelle løsninger.

EDPB forbyder Metas adfærdsbaserede annoncering i EU/EØS

Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) har den 27. oktober 2023 truffet en hastende bindende afgørelse efter GDPR art. 66, stk. 2, som forbyder Meta at anvende adfærdsbaseret markedsføring på Facebook og Instagram i EU/EØS. EDPB instruerede samtidig det irske datatilsyn om inden 14 dage at indføre endelige foranstaltninger. Afgørelsen betyder, at Metas brug af kontraktgrundlag (GDPR art. 6, stk. 1, litra b) og legitim interesse (litra f) ikke kan bære profilering til reklameformål.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.