Undladelsesbestemmelser i DAC6: Konsekvenser af manglende indberetning

Undladelsesbestemmelser i DAC6: Konsekvenser af manglende indberetning

DAC6 medfører stramme 30-dagesfrister og bødestraf ved både sen eller mangelfuld indberetning. Særligt udfordrende er advokaters subsidiære pligt efter § 27, stk. 2, når klientens dokumentation udebliver. Overblik over frister, sanktioner og formalia.

DAC6 udvider indberetningspligten i skatteplanlægningssager og rammer både mellemmænd og relevante skatteydere. I dansk ret er reglerne forankret i Skatteindberetningsloven §§ 46 a–b og bekendtgørelse 2019.1634, hvor manglende eller sen indberetning kan udløse bøde efter § 30.

Indberetningsfrister og rækkevidde

For ordninger fra 1. januar 2021 løber en 30-dagesfrist, og perioden beregnes efter det først indtrufne af flere udløsende tidspunkter. Rækkevidden er bred og omfatter også ordninger, der ikke er aggressiv skatteplanlægning, samt periodisk indberetning for markedsegnede ordninger.

Fristen på 30 dage regnes fra det tidligste af følgende hændelser:

  • dagen efter levering af bistand eller rådgivning
  • dagen efter ordningen stilles til rådighed med henblik på gennemførelse
  • dagen efter ordningen er klar til gennemførelse
  • dagen efter det første skridt i gennemførelsen er taget

En praktisk faldgrube er at identificere det korrekte starttidspunkt; en fejlvurdering kan udløse sanktion for fristoverskridelse.

Undladelsesbestemmelser og sanktioner

Bekendtgørelsens § 30, stk. 1, nr. 2, hjemler bøde ved overskridelse af fristerne i §§ 23, 24 og 26. Der er tale om en undladelsesnorm, hvor passivitet – også i god tro – kan sanktioneres. Tilsvarende rammer § 30, stk. 1, nr. 3, manglende iagttagelse af § 27, stk. 2.

For advokater gælder en subsidiær pligt: Meddeles klienten, at denne selv skal indberette pga. tavshedspligt, skal advokaten modtage dokumentation for rettidig indberetning inden for den samme 30-dagesfrist. Modtages dokumentation ikke, skal advokaten selv indberette – men fristen kan allerede være udløbet. Det skærper behovet for tæt friststyring og klare aftaler om bevis for indberetning.

Formelle krav og praktiske tiltag

Indberetning skal ske digitalt via Skatteforvaltningens DAC6-kanaler, jf. § 22, stk. 3. Oplysninger om parter, ordning og skattemæssige effekter er obligatoriske. Bindende svar efter skatteforvaltningsloven eller meddelelser efter LL § 7 P kan ikke erstatte en DAC6-indberetning.

Mangelfuld eller forkert formateret indberetning sidestilles med forsømmelse og kan bødesanktioneres; gentagelser kan skærpe sanktionerne. Praktisk anbefales faste procedurer for kvalifikation af kendetegn, præcis fristberegning, dokumentationsflows mellem rådgiver og skatteyder samt audit af periodiske indberetninger for markedsegnede ordninger.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.