Folketinget har vedtaget en ændringslov, der reducerer administrative krav i vejtransportsektoren. Krav om gældsfrie forhold ved ansøgning og tilbagekaldelse af tilladelser afskaffes, visse licenskrav for busudlejning ophæves, og eksisterende tilladelser til privat sygetransport forlænges midlertidigt. Tiltagene skal øge fleksibiliteten og nedbringe sagsbehandlingstiden hos Færdselsstyrelsen.
Lempelser for chaufførvikarvirksomheder
Kravet om gods- eller buskørselstilladelse for at blive godkendt som chaufførvikarvirksomhed fjernes. Samtidig bortfalder krav om kvalificeret transportleder, kapitalkrav, registrerede køretøjer og reel vejtransportdrift.
Fremover er det tilstrækkeligt at erklære, at chauffører aflønnes i overensstemmelse med overenskomster indgået af de mest repræsentative parter. Virksomheder bør dog sikre dokumenteret efterlevelse af løn- og arbejdsvilkår.
Fællesskabstilladelser og busudlejning
Restancekrav over for både virksomheder og transportledere i gods- og buskørselslovgivningen ophæves. Begrundelsen er, at ordningen har forsinket sagsbehandling uden målbar effekt på trafiksikkerhed eller effektiv konkurrence. Afskaffelsen forventes at accelerere tilladelsesprocesser.
For buskørsel fjernes de nationale krav til udlejning og udlån af busser uden chauffør. Ophævelsen omfatter buskørselslovens § 1 a, så fællesskabstilladelse ikke længere er nødvendig ved udlejning eller udlån, når der ikke udføres erhvervsmæssig buskørsel.
Sygetransport og overgang
Efter taxiloven udstedes tilladelse til privat sygetransport pr. køretøj. Allerede udstedte tilladelser, der er gyldige pr. 1. januar 2025, forlænges 18 måneder og senest til 31. december 2027 for at sikre kontinuitet i udbuddet.
Aktører bør planlægge for udløb af forlængelserne og fortsat overholde gældende drifts- og sikkerhedskrav. Lempelserne ændrer ikke på ansvaret for sikker drift og korrekt efterlevelse af øvrige regler.