jura360-logo-light-old
Faglige artikler
Kurser & arrangementer
Ledige stillinger
Rådgivning
Log ind
Faglige artikler, der nævner
Ankenævnet på Energiområdet
6. nov. 2025
•
Forbrugerombudsmanden
Lokal Energi har opkrævet ulovligt gebyr af deres kunder
Forbrugerombudsmanden mener, at Lokal Energi ulovligt har opkrævet et skifterelateret gebyr på 1.500 kr. ved opsigelse af fastpris-aftaler. Vilkåret anses som urimeligt og utilstrækkeligt oplyst. Kunder kan kræve tilbagebetaling og klage til Ankenævnet på Energiområdet.
11. jul. 2025
•
Forbrugerombudsmanden
Vest Energi politianmeldes for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring
Forbrugerombudsmanden politianmelder Vest Energi for ulovlige opkald og vildledende salgsudsagn. Sagen skærper fokus på forbrugeraftaleloven § 4 og markedsføringsloven §§ 5-6. Hvad betyder det for ugyldige aftaler, bøderisiko og håndtering af uretmæssige leverandørskift?
30. jun. 2025
•
Danske Advokater
Høringssvar over forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (styrket forbrugerbeskyttelse og effektive sanktioner på detailmarkedet for el)
Skærpet forbrugerbeskyttelse på elmarkedet får opbakning, men Danske Advokater efterlyser klarhed om ugyldighed ved manglende telefonoptagelse og krav om MitID eller skriftlighed. De advarer også mod automatisk karantæne for bagatelovertrædelser og ønsker klare kriterier for offentliggørelse ved manglende efterlevelse af ankenævnsafgørelser.
2. apr. 2025
•
Forbrugerombudsmanden
Grøn Elforsyning betaler bøde på 700.000 kroner for ulovligt telefonsalg og vildledning af forbrugerne
Grøn Elforsyning betaler 700.000 kr. i bøde for uanmodet telefonsalg og vildledende udsagn. 27 forbrugere blev ringet op uden samtykke, og 17 blev vildledt. Aftaler indgået på ulovlige opkald er ugyldige. Forbrugere kan kræve tilbagebetaling og leverandørskifte.
25. nov. 2024
•
Forbrugerombudsmanden
Andel Energis varsling af aftaleændringer levede ikke op til reglerne
Forbrugerombudsmanden indskærper markedsføringsloven over for Andel Energi for uklare og vildledende varsler om ændringer i elaftaler. Kunder anses ikke bundet af ændringerne og kan kræve tilbagebetaling. Sagen bygger på aftaleloven, markedsføringsloven og elleveringsregler.
17. sep. 2024
•
Forbrugerombudsmanden
Modstrøm har uberettiget ændret prisen på kunders elaftaler og overtrådt vildledningsforbuddet
Forbrugerombudsmanden kritiserer Modstrøm for ugyldige ændringsvilkår, uklare prisvarsler og vildledende markedsføring af “gratis strøm om natten” og fastprisprodukter. Berørte kunder kan kræve tilbagebetaling og klage til Ankenævnet på Energiområdet.
Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.
Opret gratis profil →