Ulovligt telefonsalg udløser bøde
Grøn Elforsyning har accepteret en bøde på 700.000 kr. efter Forbrugerombudsmandens politianmeldelse. Selskabet ringede i perioden 2022–2024 til 27 forbrugere uden gyldigt samtykke og gav i 17 samtaler vildledende oplysninger om eksempelvis besparelser og egen identitet.
Aftaler, der indgås på baggrund af uanmodede opkald, er ugyldige og forpligter ikke forbrugeren. Sagen bekræfter myndighedernes fortsatte håndhævelse over for ulovlig telefonisk kunderekruttering i energisektoren.
Retsgrundlag og retsvirkninger
Forbrugeraftaleloven § 4 forbyder telefonisk henvendelse til forbrugere uden forudgående, udtrykkeligt samtykke. Efter § 5 er en aftale indgået i strid hermed ugyldig. Et samtykke skal være klart, specifikt og meddelt før opkaldet.
Markedsføringsloven §§ 5, 6 og 8 forbyder vildledende handelspraksis, herunder urigtige udsagn og udeladelse af væsentlige oplysninger, når det kan påvirke gennemsnitsforbrugerens beslutning. Vildledning kan i sig selv føre til ugyldighed og sanktioner.
Forbrugerens handlemuligheder
Ved telefonsalg gælder 14 dages fortrydelsesret. Er fristen overskredet, kan aftalen stadig være ugyldig, hvis der ikke var samtykke til opkaldet, eller hvis den blev til ved vildledning. Forbrugeren kan vende tilbage til tidligere leverandør, men ikke nødvendigvis på samme vilkår.
Følgende skridt kan understøtte håndteringen af en mulig ugyldig aftale:
- Giv elselskabet skriftlig besked om ugyldighed og kræv tilbagebetaling af eventuelle beløb.
- Anmod om straks at blive ført tilbage til tidligere leverandør.
- Kontakt Energinet ved mistanke om uberettiget leverandørskifte via Datahub.
- Indgå ny aftale med tidligere eller andet elselskab, hvis det nye bestrider ugyldigheden.
- Klag over gebyrer mv. til Ankenævnet på Energiområdet.