Grøn Elforsyning betaler bøde på 700.000 kroner for ulovligt telefonsalg og vildledning af forbrugerne

Grøn Elforsyning betaler bøde på 700.000 kroner for ulovligt telefonsalg og vildledning af forbrugerne

Grøn Elforsyning betaler 700.000 kr. i bøde for uanmodet telefonsalg og vildledende udsagn. 27 forbrugere blev ringet op uden samtykke, og 17 blev vildledt. Aftaler indgået på ulovlige opkald er ugyldige. Forbrugere kan kræve tilbagebetaling og leverandørskifte.

Ulovligt telefonsalg udløser bøde

Grøn Elforsyning har accepteret en bøde på 700.000 kr. efter Forbrugerombudsmandens politianmeldelse. Selskabet ringede i perioden 2022–2024 til 27 forbrugere uden gyldigt samtykke og gav i 17 samtaler vildledende oplysninger om eksempelvis besparelser og egen identitet.

Aftaler, der indgås på baggrund af uanmodede opkald, er ugyldige og forpligter ikke forbrugeren. Sagen bekræfter myndighedernes fortsatte håndhævelse over for ulovlig telefonisk kunderekruttering i energisektoren.

Retsgrundlag og retsvirkninger

Forbrugeraftaleloven § 4 forbyder telefonisk henvendelse til forbrugere uden forudgående, udtrykkeligt samtykke. Efter § 5 er en aftale indgået i strid hermed ugyldig. Et samtykke skal være klart, specifikt og meddelt før opkaldet.

Markedsføringsloven §§ 5, 6 og 8 forbyder vildledende handelspraksis, herunder urigtige udsagn og udeladelse af væsentlige oplysninger, når det kan påvirke gennemsnitsforbrugerens beslutning. Vildledning kan i sig selv føre til ugyldighed og sanktioner.

Forbrugerens handlemuligheder

Ved telefonsalg gælder 14 dages fortrydelsesret. Er fristen overskredet, kan aftalen stadig være ugyldig, hvis der ikke var samtykke til opkaldet, eller hvis den blev til ved vildledning. Forbrugeren kan vende tilbage til tidligere leverandør, men ikke nødvendigvis på samme vilkår.

Følgende skridt kan understøtte håndteringen af en mulig ugyldig aftale:

  • Giv elselskabet skriftlig besked om ugyldighed og kræv tilbagebetaling af eventuelle beløb.
  • Anmod om straks at blive ført tilbage til tidligere leverandør.
  • Kontakt Energinet ved mistanke om uberettiget leverandørskifte via Datahub.
  • Indgå ny aftale med tidligere eller andet elselskab, hvis det nye bestrider ugyldigheden.
  • Klag over gebyrer mv. til Ankenævnet på Energiområdet.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.