Lokal Energi har opkrævet ulovligt gebyr af deres kunder

Lokal Energi har opkrævet ulovligt gebyr af deres kunder

Forbrugerombudsmanden mener, at Lokal Energi ulovligt har opkrævet et skifterelateret gebyr på 1.500 kr. ved opsigelse af fastpris-aftaler. Vilkåret anses som urimeligt og utilstrækkeligt oplyst. Kunder kan kræve tilbagebetaling og klage til Ankenævnet på Energiområdet.

Ulovligt skifterelateret gebyr

Forbrugerombudsmanden vurderer, at Lokal Energi ulovligt har opkrævet et fast “brudgebyr” på 1.500 kr. hos kunder, som opsagde en fastpris-elaftale i bindingsperioden. Gebyret betegnes som et skifterelateret gebyr, der efter elleveringsbekendtgørelsens § 19 kun kan opkræves, hvis det på forhånd er klart oplyst, er forholdsmæssigt og ikke overstiger virksomhedens direkte økonomiske tab. Et standardiseret beløb på 1.500 kr. anses som uforholdsmæssigt og dermed i strid med reglerne. Selskabet har oplyst, at opkrævningen er ophørt, vilkårene er ændret, og ulovligt opkrævede beløb vil blive tilbagebetalt.

Vilkåret er endvidere urimeligt og ugyldigt efter aftalelovens § 36 og § 38 c, fordi det skaber en betydelig skævhed til skade for forbrugerne. Oplysningerne før aftaleindgåelse levede ikke op til forbrugeraftalelovens §§ 8 og 9 samt elleveringsbekendtgørelsens § 3 om oplysningspligt. Overtrædelser af forbrugerbeskyttelsesregler vil som udgangspunkt også være i strid med god markedsføringsskik efter markedsføringslovens §§ 3–4.

Urimelige vilkår og oplysningspligt

Et skifterelateret gebyr kan kun lovligt opkræves, når tre betingelser er opfyldt: Forbrugeren skal have indgået kontrakten frivilligt, gebyret skal være tydeligt oplyst før aftaleindgåelsen, og beløbet må ikke overstige det konkrete direkte tab. Mangler én betingelse, kan opkrævningen ikke ske lovligt.

Utilstrækkelig information om væsentlige omkostninger medfører, at forbrugeren ikke er forpligtet til at betale disse, jf. forbrugeraftalelovens § 9. Standardklausuler om gebyrer skal derfor formuleres klart, være gennemsigtige og understøttet af en dokumenteret tabsopgørelse.

Forbrugernes retsstilling og næste skridt

Forbrugere, der har betalt gebyret, bør kontakte Lokal Energi med dokumentation for betalingen for at kræve beløbet tilbage. Kravet kan forældes; fristen er tre år fra den dag, hvor kunden fik eller burde have fået kendskab til tilbagebetalingskravet. Hurtig henvendelse anbefales.

Hvis dialogen ikke fører til en løsning, kan sagen indbringes for Ankenævnet på Energiområdet via energianke.dk. Sagen understreger, at energiselskaber skal kunne sandsynliggøre et konkret direkte tab, oplyse klart om eventuelle skifterelaterede gebyrer og sikre, at standardvilkår ikke medfører en væsentlig skævhed til skade for forbrugeren.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.