DAC6: Bødeudmåling

DAC6: Bødeudmåling

Manglende eller for sen indberetning under DAC6 kan udløse bøder i Danmark. Hjemlen er skatteindberetningsloven § 59, og bøden fastsættes efter bl.a. nettoomsætning, skattefordel og skyld. Niveauet ventes fastlagt gennem prøvesager, hvorefter sager kan afgøres administrativt.

DAC6 pålægger mellemmænd og relevante skatteydere at indberette visse grænseoverskridende ordninger. I dansk ret er reglerne implementeret i en bekendtgørelse med hjemmel i skatteindberetningsloven. Manglende eller for sen indberetning kan udløse bøde, og bødeudmålingen bevæger sig nu fra lovforarbejdernes pejlemærker til konkret domspraksis.

Retsgrundlag og ansvar

Hjemlen til at sanktionere overtrædelser findes i skatteindberetningsloven § 59, som muliggør bøder ved forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser. Det objektive gerningsindhold er den manglende eller forsinkede indberetning af en ordning, der er indberetningspligtig efter DAC6-reglerne.

Det subjektive element kræver forsæt eller grov uagtsomhed. Simpel uagtsomhed er ikke strafbar. Tilregnelsen fastlægges konkret, herunder om den indberetningspligtige havde eller burde have haft kendskab til pligten.

Bøder og praksis

Sanktionen er bøde – ikke frihedsstraf – og kan pålægges både mellemmænd og skatteydere. En bøde kan pålægges for hver enkelt ordning, som ikke indberettes, hvilket kan føre til betydelige samlede beløb ved gentagne overtrædelser.

EU-direktivet forudsætter, at nationale sanktioner er effektive, proportionale og afskrækkende. Medlemsstaterne fastsætter derfor egne bødeniveauer. I Danmark forventes niveauet gradvist at blive fastlagt gennem prøvesager ved domstolene. Når praksis er tilstrækkelig konsolideret, er det lovgivers intention, at sager i vidt omfang kan afsluttes administrativt af Skattestyrelsens straffesagsenhed – forudsat accept fra den indberetningspligtige.

Udmåling og praktiske konsekvenser

Bøden skal rettes mod den relevante person eller virksomhed og udmåles efter en samlet vurdering. Forarbejder og bekendtgørelse angiver, at virksomhedsstruktur og størrelse har betydning, og at bøder differentieres efter nettoomsætning.

Der lægges også vægt på ordningens økonomiske effekt. Udmålingen kan således tilpasses, hvis en ordning indebærer væsentlig skattefordel eller muliggør fortjeneste for den indberetningspligtige. Følgende momenter indgår typisk i udmålingen:

  • Gerningspersonens økonomiske forhold.
  • Virksomhedens nettoomsætning på gerningstidspunktet.
  • Den skattefordel, som ordningen kan give.
  • Den indberetningspligtiges potentielle fortjeneste.

Praktisk bør virksomheder sikre robuste DAC6-processer: klar rollefordeling mellem mellemmænd og skatteydere, systematisk vurdering af hallmarks, dokumentation for vurderinger og frister samt intern kontrol af indberetninger. En sådan compliance-indsats mindsker risikoen for både overtrædelser og forhøjede bøder.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.