Forbrugerombudsmanden har indskærpet over for Eva Solo A/S og Fiskars Denmark A/S, at det er vildledende at fremhæve på stegepanders emballage, at produkterne er fri for PFOA og PFOS. Oplysningen giver indtryk af en særlig fordel, selv om stofferne under gældende regler slet ikke må forekomme i stegepander. Virksomhederne forsøgte at dække tidligere ”fri for”-udsagn med klistermærker, der gentog budskabet og henviste til markedsføringsloven – en løsning, der fortsat anses for egnet til at vildlede forbrugere.
Retligt grundlag og praksis
Efter markedsføringsloven § 5 og § 6 må markedsføring ikke indeholde urigtige eller uklare udsagn, og væsentlige oplysninger må ikke skjules. Vurderingen efter § 8 er, om handelspraksissen kan få forbrugere til at træffe beslutninger, de ellers ikke ville have truffet. Forbrugerombudsmanden har tidligere i 2024 orienteret virksomhederne om samme problematik.
Sagen illustrerer, at ”fri for”-budskaber om allerede forbudte stoffer kan være vildledende, fordi de skaber en uberettiget differentiering. Virksomheder bør derfor sikre klar, korrekt og relevant produktkommunikation. Følgende tiltag kan reducere risikoen for overtrædelser:
- Undlad ”fri for”-påstande om stoffer, der i forvejen er forbudt i produktkategorien.
- Brug kun dokumenterbare udsagn, der afspejler reelle produktfordele for forbrugeren.
- Korriger fejl uden at gentage det problematiske budskab eller skabe nye uklarheder.