Eva Solo og Fiskars får indskærpelser fra Forbrugerombudsmanden for vildledende klistermærker på stegepander

Eva Solo og Fiskars får indskærpelser fra Forbrugerombudsmanden for vildledende klistermærker på stegepander

Forbrugerombudsmanden indskærper over for Eva Solo og Fiskars, at “fri for PFOA/PFOS”-mærkninger på stegepanders emballage er vildledende, fordi stofferne allerede er forbudt. Klistermærker, der gentager budskabet, ændrer ikke vurderingen. Sagen bygger på markedsføringsloven §§ 5, 6 og 8.

Forbrugerombudsmanden har indskærpet over for Eva Solo A/S og Fiskars Denmark A/S, at det er vildledende at fremhæve på stegepanders emballage, at produkterne er fri for PFOA og PFOS. Oplysningen giver indtryk af en særlig fordel, selv om stofferne under gældende regler slet ikke må forekomme i stegepander. Virksomhederne forsøgte at dække tidligere ”fri for”-udsagn med klistermærker, der gentog budskabet og henviste til markedsføringsloven – en løsning, der fortsat anses for egnet til at vildlede forbrugere.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.