Finanstilsynet har efter en undersøgelse af en forsikringsformidler indskærpet pligten til at rådgive alle berørte kunder i firmapensioner – både virksomheden som ordregiver og de enkelte ansatte. Tilsynet vurderer, at mangelfuld rådgivning er udbredt og kan medføre, at pensionstagere betaler for dækninger, de ikke udnytter.
Skærpet forventning til rådgivning
Forsikringsformidlere skal målrette og prioritere rådgivningen på tværs af kundeniveauer og systematisk afdække kundens krav og behov, herunder ved selskabsskifte, væsentlige livsbegivenheder og opnåelse af bestemte aldersmilepæle. Standardpakker skal være passende for størstedelen af medarbejderne, og ansatte med afvigende behov skal aktivt inddrages i dialog om ekstradækninger og investeringsrisiko.
Tilsynet fremhæver også, at lavtlønnede kan få reduceret udbetaling ved tab af erhvervsevne, hvis samlede ydelser overstiger forsikringsbetingelsernes loft. Formidlere skal identificere og håndtere disse risici gennem tydelig rådgivning og dokumentation. Indskærpelsen ligger i forlængelse af reglerne om behovsafdækning, egnethed og produktstyring under forsikringsdistributionen og forventes at påvirke forretningsgange og compliance i branchen. Se pressemeddelelsen hos Finanstilsynet.