Forbrugerombudsmanden indskærper regler om vildledende markedsføring over for Falck
Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne over for Falck efter udsagn om psykologhjælp, der fremhævede angst og depression som dækket, mens vilkårene udelukkede dem. Afgørelsen bygger på markedsføringslov § 5 og § 8. Virksomheder bør sikre fuld konsistens mellem budskaber, undtagelser og dækning.

Falcks markedsføring indskærpes for vildledning

Forbrugerombudsmanden indskærper nu reglerne over for Falck, fordi markedsføringen gav indtryk af hurtig og billig psykologhjælp også ved angst og depression, selvom vilkårene udelukkede netop disse tilstande. Dette ændrer fundamentalt kravene til konsistens mellem forsiden og vilkårene, når sundhedsabonnementer sælges online.

Et fremtrædende udsagn nævnte dækning ved psykiske tilstande som angst og depression, mens virksomhedens vilkår afskar kunder med psykiatrisk diagnose. Budskabet lå online mindst fra november 2022 til januar 2023. Et andet udsagn fremhævede lange ventetider via lægehenvisning, men abonnementet dækkede stadig ikke angst og depression frem til september 2024.

Hvad betyder dette i praksis?

Den nye praksis betyder, at udsagn, eksempler og billeder skal stemme med dækningsvilkår på alle sider. Virksomheder skal nu overveje bevis for udsagn, fremhæve undtagelser tæt på claims og sikre klar skiltning af dækning og fraskrivelser. Ellers risikerer man krav om tilbagebetaling og indskærpelser fra tilsynet.

Juridiske holdepunkter

Vurderingen hviler på markedsføringslov § 5 om vildledning og § 8 om den forbrugerbeslutning udsagnet er egnet til at påvirke. Falck har fjernet udsagnene og tilbudt tilbagebetaling til fem kunder, men oplyser at tidspunktet for tilføjelsen af udsagnene ikke kan fastlægges præcist.

Relaterede artikler
Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.