Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne for beregning af ÅOP overfor NordCredit

Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne for beregning af ÅOP overfor NordCredit

Forbrugerombudsmanden indskærper ÅOP-beregning over for NordCredit: et straksudbetalingsgebyr skulle medregnes og løftede et 5.000 kr. lån til 91,5 procent, over loftet på 35 procent. Kunder kan få nedsat kreditomkostninger til 35 procent og søge tilbagebetaling via klagevejen.

Forbrugerombudsmanden har indskærpet reglerne om beregning og oplysning af ÅOP over for NordCredit. Et gebyr for straksudbetaling på op til 1.199 kr. blev ikke indregnet ved markedsføringen, selv om valget blev truffet i forbindelse med ansøgningen. For et lån på 5.000 kr. betød gebyret, at ÅOP reelt landede omkring 91,5 procent, mens virksomheden oplyste godt 24 procent. Dermed oversteg produkterne det lovbestemte ÅOP-loft på 35 procent. Da straksudbetalingen blev fjernet i 2023, afsluttede myndigheden sagen med en indskærpelse.

Retligt grundlag

Kreditaftalelovens regler kræver, at alle omkostninger, som er kendt ved aftaleindgåelsen, indgår i ÅOP. Herunder følger pligter til at give klare forhåndsoplysninger om debitorrente, ÅOP og samlet tilbagebetalingsbeløb, og at disse også fremgår tydeligt af selve kreditaftalen.

Markedsføringsloven pålægger tilsvarende krav om fremtrædende og fuldstændige prisoplysninger ved kreditmarkedsføring. Lån med en ÅOP over 35 procent er forbudt efter lov om forbrugslånsvirksomhed, og indgåelse af sådanne aftaler strider mod god markedsføringsskik.

Overblikket over centrale bestemmelser er som følger:

  • Kreditaftaleloven §§ 7 a, 8 og 16 om oplysninger og beregning af ÅOP.
  • Markedsføringsloven §§ 18 og 3 om prisoplysning og god skik.
  • Lov om forbrugslånsvirksomhed § 11 a om ÅOP-loftet og ugyldighed.

Konsekvenser og næste skridt

Overtrædelse af § 11 a medfører ugyldighed, så kreditomkostningerne nedsættes til 35 procent. Berørte kunder kan derfor have krav på tilbagebetaling, eventuelt via modregning i restgæld. Forbrugere bør kontakte NordCredit først og dernæst klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager via naevneneshus.dk, hvis sagen ikke løses.

Forbrugerombudsmanden har orienteret Finanstilsynet som kompetent tilsyn. Den anonymiserede indskærpelse kan læses hos Forbrugerombudsmanden: forbrugerombudsmanden.dk.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.