Politianmeldelse for vildledende klimaudsagn
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Taster Wine A/S for brug af grønne mærkater med generelle klimaudsagn på vin fra Australien og Chile. Siden 2019 har emballagen beskrevet vinen som CO2-venlig og fremhævet reduceret udledning ved transport. I 2024 blev der desuden brugt et mærke, der fremhævede bulk-transport som klimafordel.
Virksomheden tapper vinen i Danmark efter søtransport i flexitanke, hvilket øger kapaciteten pr. skib og sænker udledningen i dette led. Forbrugerombudsmanden vurderer imidlertid, at besparelsen kun udgør en begrænset del af vinens samlede klimaaftryk, og at farvevalg og overordnede udsagn er egnede til at give forbrugerne indtryk af større miljøfordele, end der er belæg for. Oplyst er, at mærkaterne ikke anvendes på ny emballage efter 1. januar 2025, og at resterende flasker er tappet før anmeldelsen.
Lovgrundlag og praktiske implikationer
Vurderingen baseres på markedsføringslovens forbud mod vildledende fremstilling, herunder urigtige eller uklare oplysninger, jf. §§ 5 og 6. Kan markedsføringen påvirke forbrugerens økonomiske beslutning, finder § 8 anvendelse, og overtrædelser kan sanktioneres med bøde efter § 37, stk. 3. Rigtigheden af faktuelle udsagn skal kunne dokumenteres, jf. § 13.
Sagen understreger, at generelle miljø- og klimaudsagn kræver solid dokumentation og tydelig kontekst i forhold til det samlede produktaftryk. Vurderingen sker ud fra gennemsnitsforbrugerens opfattelse, hvor brug af grønne farver og brede formuleringer kan forstærke et ubegrundet indtryk. Virksomheder bør derfor afbalancere budskaber, undgå overdrivelser og sikre, at væsentlige forbehold fremgår klart.