Humac betaler bøde på 120.000 kroner for overtrædelse af oplysningskrav for kreditaftaler

Humac betaler bøde på 120.000 kroner for overtrædelse af oplysningskrav for kreditaftaler

En bøde for mangelfuld kreditreklame viser, at markedsføringslovens § 18 kræver tydelige kreditoplysninger i annoncer. Når en ydelse eller rente vises, skal ÅOP, løbetid, ydelser og samlet tilbagebetaling fremgå klart via et repræsentativt eksempel.

Humac har accepteret en bøde for at have markedsført finansiering af computere uden at oplyse låneomkostninger klart og fremtrædende i fire avisannoncer. Forbrugerombudsmanden politianmeldte forholdet, fordi centrale kreditoplysninger var trykt for småt og blandet med øvrige vilkår. Det er i strid med markedsføringslovens § 18.

Efter § 18 skal erhvervsdrivende, der angiver en rente eller talstørrelse i kreditreklamer, samtidig give et repræsentativt eksempel med tydelige hovedoplysninger: ÅOP, lånets løbetid, det samlede tilbagebetalingsbeløb samt størrelsen på ydelserne. Oplysningerne skal være lette at finde og læse, så forbrugeren kan vurdere de reelle omkostninger ved finansiering.

Sagen understreger, at layout, skriftstørrelse og placering af kreditoplysninger er afgørende for lovligheden. Manglende efterlevelse kan medføre politianmeldelse og bøde. For virksomheder, der annoncerer finansiering, kan Forbrugerombudsmandens kvikguide give praktisk vejledning: Læs Forbrugerombudsmandens kvikguide om oplysningskrav i forbindelse med markedsføring af forbrugerkreditaftaler.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.