Ophavsret, persondata og markedsføring
Østre Landsret fastslog, at en DJs brug af to kagefotografier fra en bageblog overskred ophavsretten. Den daværende ulovbestemte parodiundtagelse – nu lovfæstet i ophavsretsloven § 24 b – fandt ikke anvendelse, fordi fremstillingen hverken transformerede værkerne tilstrækkeligt eller udgjorde en selvstændig kommentar til originalerne. Både publiceringen på en videoplatform og den efterfølgende genbrug i en livestream blev anset som krænkende handlinger.
Retten vurderede tillige, at identifikation af bloggeren ved navn og bopælsområde samt fremvisning af hendes portræt udgjorde behandling af personoplysninger uden fornøden hjemmel. Dette stred mod persondataforordningen, dansk rets ulovbestemte principper om ret til eget navn og billede samt reglerne om god markedsføringsskik.
Byrettens frifindelse blev ændret, og rettighedshaveren fik tilkendt vederlag og ikke-økonomisk godtgørelse på i alt 23.500 kr. Afgørelsen tydeliggør grænserne for humoristisk eller satirisk brug af andres billeder i kommercielle mediesammenhænge. Afgørelsen kan i pseudonymiseret form læses på domstol.dk.