Udvidet adgang til digital kommunikation
Et lovforslag fra Social- og Boligministeriet åbner for, at opsigelser, indsigelser og betalingspåkrav i boliglejeforhold kan sendes digitalt, hvis parterne udtrykkeligt aftaler det. Afgivelse skal ske via en sikker digital postleverandør valgt af lejeren, med adgang via MitID og end-to-end-kryptering.
Forslaget ændrer den nuværende retsstilling, hvor lejeloven kræver fysisk post for disse meddelelser, jf. bl.a. §§ 13, 176 og 182. Skiftet skal reducere tvister om fremkomst og bevis, samtidig med at udfasningen af traditionel postomdeling adresseres. Ordningen gælder ikke, hvis en part er fritaget for digital post, eller hvis fysisk kommunikation er krævet, og aftaler må ikke stille lejeren ringere end udlejeren.
Konsekvenser for udlejere og administratorer
Aftalegrundlaget bør præciseres i lejekontrakten, så rettigheder og pligter om digital kommunikation er klare og balancerede. Bevisførelse bør understøttes af kvitteringer, logning og forsvarlige arkiveringsrutiner, og undtagelser efter lov om digital post skal håndteres.
For at være klar til en mulig ikrafttræden anbefales følgende tiltag:
- Opdatere standardlejekontrakter med vilkår om digital kommunikation.
- Vælge en platform, der opfylder krav om MitID og kryptering, og tilbyde den til lejeren.
- Etablere interne processer for dokumentation og arkivering af meddelelser.
Ikrafttræden er foreslået til 1. juli 2026 og kan ændres efter høringen. Se høringsmateriale på Høringsportalen.