Højesteret har fastslået, at den forlængede ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, også omfatter ændringer i lempelsesopgørelser for udenlandsk kildeskat, når indkomsten stammer fra kontrollerede transaktioner omfattet af skattekontrollovens § 3 B. Fristen gælder dermed, selv om Skattestyrelsen ikke har foretaget materielle transfer pricing-korrektioner af priser eller vilkår.
Retligt udgangspunkt og tvisten
Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, kan varsel om ændring af indkomstansættelsen normalt ikke afsendes senere end 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. For skattepligtige omfattet af skattekontrollovens § 3 B gælder en seksårig frist for kontrollerede transaktioner, jf. § 26, stk. 5. Sagen vedrørte koncerninterne serviceydelser og lån, hvor der i udlandet var indeholdt kildeskat, som efterfølgende var krediteret i dansk skat (lempelse).
Skattestyrelsen nedsatte selskabernes selvangivne lempelser med betydelige beløb. Varslerne blev sendt efter udløbet af den fireårige, men inden for den seksårige frist. Spørgsmålet var, om ændringer af lempelsesopgørelser er “ansættelser vedrørende kontrollerede transaktioner”, når der ikke sker materielle transfer pricing-korrektioner.
Begrundelse og konsekvenser
Landsretten – og nu Højesteret – lagde vægt på forarbejderne, hvorefter “skatteansættelse” omfatter både opgørelsen af grundlaget og beregningen af skatten. Højesteret henviste tillige til egen praksis om, at § 26, stk. 5, dækker enhver ansættelsesændring vedrørende kontrollerede transaktioner. Ændringer i creditlempelse, som påvirker den beregnede danske skat af kontrollerede transaktioner, er derfor omfattet.
Dommen udvider ikke fristen, men præciserer rækkeviden: Skattestyrelsen kan inden for seks år justere både grundlag og beregning, herunder lempelse for udenlandsk kildeskat, når forholdet knytter sig til kontrollerede transaktioner. Selskaber i koncerner bør derfor sikre konsistente lempelsesopgørelser og dokumentation på linje med transfer pricing-dokumentation, da fejl kan reguleres i en længere periode og få følgeændringer for andre koncernselskaber.
Læs Højesterets dom via Domstolene: BS-33386/2024-HJR. Læs landsrettens dom i Domsdatabasen: BS-33386/2024-HJR.