Udgangspunkt og undtagelse
Efter FIDIC bærer entreprenøren som udgangspunkt skatter, afgifter og told, jf. betalingsklausulen. Spørgsmålet ændrer sig, når lovgivningen ændres efter Base Date. Her kan entreprenøren få reguleret kontraktsummen.
En prisjustering forudsætter, at toldstigningen udløses af en lovændring i projektlandet, indtræffer efter Base Date og har en dokumenterbar økonomisk effekt for entreprenøren. Opfyldes kriterierne, flyttes omkostningen til bygherren.
Projektland vs. tredjelande
Stiger told på import til projektlandet som følge af national eller EU-retlig ændring, påhviler merudgiften bygherren. Rationalet er, at projektstedet er bygherrens valg, og ændret regulering dér er en bygherre-risiko.
Toldstigninger i andre lande er derimod ikke omfattet af FIDIC’s Change in Laws. Hverken direkte forhøjelser i et leverandørland eller indirekte prisstigninger i forsyningskæden udløser kompensation; disse risici ligger hos entreprenøren.
Kontraktuelle greb
Parter kan kontraktuelt finjustere Change in Laws-klausulen for at adressere globale toldrisici, især ved langstrakte leverandørkæder eller udsatte markeder. Det kan skabe klarhed om, hvilke toldændringer der er kompensationsberettigede.
Overvej alternative prisreguleringsmodeller, eksempelvis indeks- eller referenceprisbaserede mekanismer, samt kravsprocedurer for dokumentation og afgrænsning af indirekte effekter. Tydelig risikoallokering begrænser tvister og sikrer forudsigelig økonomi.