Ulovlig sundhedspåstand og vildledning
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at udsagnet “TJEK DIT INDEKLIMA & UNDGÅ KRÆFT” var vildledende, fordi et indeklimatjek ikke dokumenteret kan forhindre kræft. Radon er kun én risikofaktor, og helbredspåstande kræver solid dokumentation. Derfor var markedsføringen i strid med markedsføringslovens § 5 om vildledning, § 9 sammenholdt med bilag 1, pkt. 17 om sygdomspåstande samt § 13 om dokumentationskrav. Handelspraksissen var endvidere egnet til at påvirke forbrugernes beslutning, jf. § 8.
Myndigheden fandt desuden, at budskabet spillede på forbrugernes frygt for sygdom og dermed stred mod god markedsføringsskik efter § 3. Annoncen blev fjernet umiddelbart efter myndighedens henvendelse. Sagen illustrerer, at sundhedsmæssige udsagn skal være præcise, korrekte og efterprøvede.
Platformes medansvar og praktiske implikationer
Bownty ApS havde medansvar som annonceplatform, især fordi platformen medvirkede til udarbejdelsen af annoncen. Forbrugerombudsmanden understreger, at reglerne rækker ud over annoncøren, og at formidlere kan ifalde ansvar, når de påvirker indholdet eller dets udbredelse.
Virksomheder og platforme bør styrke compliance ved at sikre dokumentation for faktuelle udsagn, undgå helbredspåstande uden fagligt grundlag og fravælge frygtbaserede budskaber. Interne kontrolprocedurer og forhåndsgodkendelse af indhold om sundhed reducerer risikoen for overtrædelser og efterfølgende indgreb fra tilsynsmyndigheden.