Fra 1. januar 2026 skal advokatvirksomheder indhente legitimation på alle klienter med midler på en samleklientkonto og videregive ID-oplysninger til det pengeinstitut, der fører kontoen.
Nye krav til legitimation
Forpligtelsen omfatter kun indhentelse af ID og kontrol af identiteten efter hvidvaskloven § 38 b, stk. 2, ikke den fulde kundekendskabsprocedure. Kravet gælder klienten, uanset hvem der indbetaler midlerne.
Bankerne har endnu ikke en fælles løsning til modtagelse af ID-oplysninger, og flere har meldt forskellige formater og processer ud. Advokater bør afklare format, frekvens og kommunikationskanal direkte med deres bank.
Forberedelse i praksis
Kontakt banken for at fastlægge krav og tidsplan, så indsamling og overførsel kan ske rettidigt fra ikrafttrædelsen. Aftal samtidig ansvar og arbejdsgange internt.
Involver leverandører af it-systemer, så løsningen understøtter indsamling, identitetskontrol og sikker videregivelse. Opdater interne procedurer og dokumentation, så efterlevelsen kan påvises over for tilsyn og bank.