Banker melder ud om ID fra samleklientkontoen

Banker melder ud om ID fra samleklientkontoen

Fra 1. januar 2026 skal advokatvirksomheder indhente og dele ID-oplysninger for alle klienter med midler på samleklientkonto. Bankerne har ingen fælles løsning, så afklar format og proces med jeres bank i god tid, og tilpas it-systemer og interne procedurer til de nye AML-krav.

Fra 1. januar 2026 skal advokatvirksomheder indhente legitimation på alle klienter med midler på en samleklientkonto og videregive ID-oplysninger til det pengeinstitut, der fører kontoen.

Nye krav til legitimation

Forpligtelsen omfatter kun indhentelse af ID og kontrol af identiteten efter hvidvaskloven § 38 b, stk. 2, ikke den fulde kundekendskabsprocedure. Kravet gælder klienten, uanset hvem der indbetaler midlerne.

Bankerne har endnu ikke en fælles løsning til modtagelse af ID-oplysninger, og flere har meldt forskellige formater og processer ud. Advokater bør afklare format, frekvens og kommunikationskanal direkte med deres bank.

Forberedelse i praksis

Kontakt banken for at fastlægge krav og tidsplan, så indsamling og overførsel kan ske rettidigt fra ikrafttrædelsen. Aftal samtidig ansvar og arbejdsgange internt.

Involver leverandører af it-systemer, så løsningen understøtter indsamling, identitetskontrol og sikker videregivelse. Opdater interne procedurer og dokumentation, så efterlevelsen kan påvises over for tilsyn og bank.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.