ENLI har opdateret vejledningen til Reklamekodekset for lægemidler. Ændringerne præciserer grænserne for sygdomsoplysning, krav til dokumentation af fagsprog, håndtering af obligatoriske oplysninger via produktresumé, vurdering af dynamiske bannere samt brugen af klima- og miljøoplysninger.
Sygdomsoplysning og dokumentation
Materiale om sygdom og sundhed kan falde uden for kodekset, når fokus er neutral information. Oplysninger om behandling må kun gives i begrænset, generel form og uden specifikke, vejledende anprisninger.
ENLI skærper samtidig kravet om dokumentation af fagspecifikke udtryk. Terminologi fra specialiserede felter skal underbygges med solid og målgrupperelevant evidens, da ikke alle sundhedspersoner kan forudsættes at kende terminologien.
Oplysningskrav, digitale bannere og udstillingsstande
Kravene til obligatoriske oplysninger kan opfyldes ved at henvise til produktresuméet (SmPC) suppleret med visse oplysninger.
Efter vejledningen kan supplerende oplysninger bl.a. omfatte:
- Henvisning til medicinpriser.dk for apoteksforbeholdte lægemidler.
- Angivelse af udleveringsgruppe for centralt godkendte SmPC’er.
- Oplysninger om tilskud.
- Dato for seneste revision af annoncen.
Ved dynamiske bannerannoncer skal det vurderes, om flere bannere i en løkke udgør én annonce. ENLI anbefaler tydelig markering af sammenhængen, fx 1/3, 2/3, 3/3, og tidsmæssig koordination. Udstillingsstande anses som kommercielle områder, hvor reklamereglerne gælder; de sidestilles ikke med efteruddannelsesmøder, og udlevering af praktisk mødeudstyr herfra er ikke tilladt.
Miljø og klima i reklamer og faglige møder
Et nyt afsnit tillader brug af miljø- og klimaoplysninger i sammenlignende lægemiddelreklamer, men kun som sekundær og supplerende information til fagligt relevante data om effekt og sikkerhed – ikke som primært differentieringspunkt.
Fortolkningen af kravet om faglighed i § 13, stk. 1, omfatter nu også miljøkonsekvenser ved brug af lægemidler. Indhold om klima/miljø på efteruddannelsesmøder skal derfor opfylde følgende rammer:
- Fokus på relevante fakta, der understøtter sundhedspersoners arbejde.
- Ingen omtale af konkrete lægemidler i denne sammenhæng.
- Gennemgangen må ikke direkte eller indirekte opfattes som reklame.
Den reviderede vejledning kan læses her: ENLI’s vejledning til Reklamekodekset. Yderligere information findes på enli.dk.