Politianmeldelse og vildledende prismarkedsføring
Forbrugerombudsmanden har anmeldt ILVA A/S til politiet for 29 tilfælde af overtrædelser af markedsføringsloven og prismærkningsbekendtgørelsen. Tilsynet overvågede priser på udvalgte møbelvarer i 2024–2025 og konstaterede langvarige kampagner, hvor varer var nedsat i det meste af perioden. Når en vare markedsføres som nedsat i så lange stræk, udhules meningen med den oplyste “normalpris”, og tilbudsprisen fremstår reelt som varens faste pris.
Myndigheden vurderer, at denne praksis gav forbrugerne et urigtigt indtryk af særlige prisfordele. Dertil kommer, at besparelser flere gange ikke blev beregnet på basis af den laveste pris i de 30 dage før kampagnens start, hvilket er et centralt krav ved prisnedsættelser.
Retlige rammer og 30-dages reference
Markedsføringslovens § 5 forbyder urigtige eller på anden måde vildledende oplysninger, herunder udsagn om særlige prisfordele. Efter § 6 må væsentlige oplysninger ikke udelades eller præsenteres uklart. Reglerne sigter mod, at forbrugeren kan træffe informerede valg.
Prismærkningsbekendtgørelsens § 9 a pålægger erhvervsdrivende at angive normalprisen som den laveste pris, der har været anvendt i mindst 30 dage forud for nedsættelsen. Bestemmelsen skal forhindre prismanipulation ved kortvarige prisstigninger, der efterfølges af ”tilbud”. Se Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring på forbrugerombudsmanden.dk.
Praktiske implikationer for detailhandlen
Sagen understreger behovet for dokumenteret prishistorik, klare interne processer og styring af kampagners varighed. Besparelser skal konsekvent beregnes ud fra 30-dages laveste pris, og anvendte normalpriser skal kunne dokumenteres.
Virksomheder, der ikke efterlever reglerne, risikerer politianmeldelse, bøder og påbud. En robust compliance-proces med løbende priskontrol, registrering af førpriser og juridisk kvalitetssikring af markedsføring reducerer håndhævelsesrisikoen og styrker forbrugerbeskyttelsen.