Østre Landsret skærper praksis for reklamemarkering på sociale medier
Østre Landsret har stadfæstet skyldspørgsmålet i en sag om skjult reklame og reduceret bøden til 30.000 kr. En influent blev anset som erhvervsdrivende efter markedsføringsloven, fordi vedkommende promoverede tøj mod vederlag i form af produkter og samarbejdsaftaler. Tagging af virksomheder i tekst eller hashtags blev ikke anset som tilstrækkelig og klar reklamemarkering, heller ikke når opslagene nåede forbrugere i andre EU-lande.
Bøden blev fastsat under hensyn til 23 opslag på Instagram og Facebook, deres varighed på platformene samt en betydelig sagsbehandlingstid, der ikke kunne tilskrives influenten. Forbrugerombudsmanden påstod 120.000 kr., mens byretten tidligere havde udmålt 50.000 kr. Dommen bekræfter, at den kommercielle hensigt skal oplyses tydeligt, jf. markedsføringslovens § 6, stk. 4, og at influenter skal anvende klare markeringer som reklame eller tilsvarende. Læs mere hos Forbrugerombudsmanden: Læs mere om skjult reklame på sociale medier.