Østre Landsret fastholder dom for skjult reklame og nedsætter bøden til 30.000 kr. Influenter anses som erhvervsdrivende, og tagging i opslag er ikke tilstrækkeligt. Afgørelsen understreger kravet om tydelig kommerciel hensigt – også ved markedsføring mod forbrugere i andre EU-lande.
Østre Landsret skærper praksis for reklamemarkering på sociale medier
Østre Landsret har stadfæstet skyldspørgsmålet i en sag om skjult reklame og reduceret bøden til 30.000 kr. En influent blev anset som erhvervsdrivende efter markedsføringsloven, fordi vedkommende promoverede tøj mod vederlag i form af produkter og samarbejdsaftaler. Tagging af virksomheder i tekst eller hashtags blev ikke anset som tilstrækkelig og klar reklamemarkering, heller ikke når opslagene nåede forbrugere i andre EU-lande.
Få adgang til hele artiklen.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Ledige stillinger