Del 1: Folketinget vedtager markante ændringer af konkurrenceloven

Del 1: Folketinget vedtager markante ændringer af konkurrenceloven

Nye ændringer i konkurrenceloven udvider fusionskontrollen med en call-in ordning, indfører markedsefterforskning med adfærdspåbud og harmoniserer bødeudmåling med EU-retningslinjer. Ændringerne gælder fra 1. juli 2024 og skærper kravene til M&A og compliance.
JK
Jesper Kaltoft
PJ
Peter Stig Jakobsen
MG
Mark Gall
+3
Pernille Skovgaard Møller
Claus Bjørn Galbo-Jørgensen
Aia Brunsgaard Valsted Larsen

Udvidet håndhævelse og tidslinje

Folketinget har vedtaget væsentlige ændringer af konkurrenceloven med ikrafttræden 1. juli 2024. Ændringerne styrker Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens værktøjer gennem mulighed for at kræve anmeldelse af visse mindre fusioner, et nyt markedsefterforskningsværktøj og en ny model for bødeudmåling. Det vedtagne lovforslag er offentliggjort på Folketingets hjemmeside og kan læses her: ft.dk.

Virksomheder bør forberede sig på skærpede krav til transaktionsplanlægning, øget regulatorisk usikkerhed i M&A-processer og potentielt højere sanktioner. Samtidig forventes flere sager initieret på markedsniveau, også hvor der ikke kan påvises en egentlig overtrædelse af forbudsreglerne.

Lovændringen indeholder tre hovedelementer:

  1. Call-in af fusioner under omsætningstærsklerne.
  2. Markedsefterforskning med mulighed for adfærdsmæssige påbud eller bindende tilsagn.
  3. Ny metode til bødeudmåling baseret på relevant omsætning.

Call-in af mindre fusioner

Fremover kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kræve fusioner anmeldt, selvom de ikke når de sædvanlige omsætningstærskler i konkurrenceloven § 12. Ordningen forudsætter, at den samlede danske omsætning er over en fastsat minimumsgrænse, og at der er risiko for en betydelig hæmning af den effektive konkurrence, navnlig via skabelse eller styrkelse af en dominerende stilling. Fusioner, der opfylder betingelserne for forenklet anmeldelse, vil som udgangspunkt falde uden for call-in.

Ordningen skærper behovet for tidlig konkurrenceretlig screening i M&A. Styrelsen har 15 hverdage til at beslutte call-in efter at være gjort bekendt med transaktionen, og som udgangspunkt kan call-in ikke ske senere end tre måneder fra aftale, offentliggørelse af overtagelsestilbud eller erhvervelse af kontrol. Ved særlige omstændigheder kan fristen forlænges til op til seks måneder efter gennemførelse. Transaktioner besluttet før 1. juli 2024 er undtaget. Ordningen rammer primært transaktioner med dansk omsætning og adresserer derfor ikke alle udenlandske opkøb af nystartede danske virksomheder med lav omsætning.

Markedsefterforskning og adfærdsregulering

Styrelsen kan fremover undersøge sektorer med tegn på svækket konkurrence og på den baggrund udstede adfærdsmæssige påbud eller indgå bindende tilsagn – uden forudgående konstatering af en overtrædelse. Påbud kan f.eks. angå forbedret forbrugerinformation, udformning af brugerflader, lettere udbyderskifte eller reduktion af adgangsbarrierer. Strukturelle påbud er ikke muligt.

Processen kræver Konkurrencerådets godkendelse efter offentlig høring, og der skal træffes afgørelse senest to år efter offentliggørelsen af indledningen. Undladelse af at efterkomme et påbud eller tilsagn kan sanktioneres med civilbøder.

Nye principper for bødeudmåling

Bødeudmåling går fra faste intervaller til en beregning, der tager udgangspunkt i EU-Kommissionens retningslinjer og i virksomhedernes relevante omsætning på de berørte markeder. Retningslinjerne kan læses her: eur-lex.europa.eu.

Modellen sigter mod mere mærkbare og præventive sanktioner og kan øge bødeniveauet for virksomheder med høj relevant omsætning. For forhold, der er påbegyndt før 1. juli 2024 og fortsætter efter, anvendes de nye principper, men afgørelsen må ikke blive strengere end efter hidtidig praksis.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.