Labelling proposal for retouched advertising images and commercials rejected

Labelling proposal for retouched advertising images and commercials rejected

Folketinget har afvist et forslag om lovpligtig mærkning af retoucherede reklamebilleder og -film. Der er fortsat ingen særregel, men materialet kan stadig være i strid med god markedsføringsskik og reglerne om vildledning. Regeringen overvejer et nyt, lignende initiativ.

Et forslag om at indføre et lovkrav om mærkning af retoucherede reklamebilleder og -film er blevet forkastet i Folketinget. Der findes derfor fortsat ingen særskilt pligt til at markere digitalt ændrede kroppe. Materiale kan dog allerede nu rammes af markedsføringslovens generalklausul om god skik (§ 3) og reglerne om vildledende handlinger og udeladelser (§§ 5–6), afhængigt af kontekst, målgruppe og den samlede fremstilling.

Det forkastede lovforslag ville have indført § 11 c med krav om brug af et statsligt mærke, når en persons kropsform, størrelse eller hud var ændret digitalt på en måde, der kan bidrage til kropspres. De nærmere retningslinjer og undtagelser skulle fastsættes af Erhvervsministeriet. Bemærkningerne præciserede, at fx forstørrede muskler eller smallere taljer var omfattet, mens fjernelse af røde øjne samt ændring af hår- eller øjenfarve lå uden for ordningen. Kravet skulle gælde på tværs af medier og platforme.

Selvom forslaget faldt, overvejer regeringen en lignende model. Virksomheder bør derfor vurdere retouchering kritisk, dokumentere kreative valg og overveje klare oplysning­er for at reducere risikoen for vildledning og brud på god markedsføringsskik. Lovmaterialet kan ses på Folketingets hjemmeside.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.