Labelling proposal for retouched advertising images and commercials rejected
Folketinget har afvist et forslag om lovpligtig mærkning af retoucherede reklamebilleder og -film. Der er fortsat ingen særregel, men materialet kan stadig være i strid med god markedsføringsskik og reglerne om vildledning. Regeringen overvejer et nyt, lignende initiativ.

Et forslag om at indføre et lovkrav om mærkning af retoucherede reklamebilleder og -film er blevet forkastet i Folketinget. Der findes derfor fortsat ingen særskilt pligt til at markere digitalt ændrede kroppe. Materiale kan dog allerede nu rammes af markedsføringslovens generalklausul om god skik (§ 3) og reglerne om vildledende handlinger og udeladelser (§§ 5–6), afhængigt af kontekst, målgruppe og den samlede fremstilling.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Relaterede artikler
Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.