Folketinget har afvist en lovbestemt mærkningspligt for retoucherede reklamer. Det ændrer ikke, at brug af manipulerede billeder kan være i strid med god markedsføringsskik – særligt over for børn og unge. Regeringen undersøger nu mulige justeringer inden for EU-rettens rammer.
Afvisning af mærkningspligt for retoucherede reklamer
Folketinget forkastede ved 3. behandling den 27. februar 2025 et forslag om at ændre markedsføringsloven med en obligatorisk mærkningsordning for retoucherede reklamebilleder og -film, også når influencere anvender dem. Afvisningen giver imidlertid ikke frit spil: den gældende regulering om vildledning og god markedsføringsskik gælder fortsat.
Få adgang til hele artiklen.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Ledige stillinger
Relaterede artikler
Vis flere
Relaterede kurser
Vis flere
Relaterede jobs