Vildledning trods sande udsagn
Forbrugerombudsmanden har igen indskærpet over for Eva Solo og Fiskars, at markedsføring af stegepander som “fri for PFOA/PFOS” er vildledende – også selv om udsagnet er korrekt. Da stofferne allerede er forbudt i køkkengrej, skaber fremhævelsen et uberettiget indtryk af særlig sikkerhed eller miljøfordel i strid med vildledningsforbuddet i markedsføringsloven.
Virksomhederne forsøgte at afhjælpe forholdet med klistermærker, der forklarede, at det ikke er tilladt at angive fraværet af ulovlige stoffer. Forbrugerombudsmanden vurderede imidlertid, at også disse formuleringer i praksis markedsførte produkterne som fri for PFOA/PFOS og dermed fastholdt det vildledende indtryk. Indskærpelsen blev derfor gentaget i november 2025.
Praktiske konsekvenser for markedsføring
Det afgørende i retlig henseende er, hvordan en gennemsnitsforbruger vil opfatte budskabet. Når et forhold følger af lovpligtige minimumskrav, kan fremhævelse heraf give indtryk af en komparativ fordel, som produktet reelt ikke har. Det kan være i strid med markedsføringslovens regler om vildledende handlinger og udeladelser.
Virksomheder bør derfor undgå “fri for”-påstande om allerede forbudte stoffer og nøje risikoafveje miljø- og sundhedsrelaterede udsagn. Interne godkendelsesprocedurer, juridisk review og klar dokumentation for eventuelle differentierende egenskaber er centrale compliance-tiltag. Korrigerende beskeder må ikke gentage eller forstærke den oprindelige vildledning, men skal neutralt fjerne fejlen uden at tilføje nye markedsføringspåstande.