Ny vejledning og afgørelse fra Datatilsynet om behandling af personoplysninger i forbindelse med markedsføring

Ny vejledning og afgørelse fra Datatilsynet om behandling af personoplysninger i forbindelse med markedsføring

Datatilsynet begrænser brugen af “nej tak”-lister og præciserer, at samtykkedokumentation som udgangspunkt skal slettes ved tilbagekaldelse. Afgørelsen afklarer også, hvornår ét samtykke kan dække videregivelse til partnere, og at detaljerede spørgeskemadata kræver samtykke efter § 13.

Datatilsynet har præciseret rammerne for behandling af personoplysninger i forbindelse med markedsføring med en ny vejledende tekst og en afgørelse om SmartResponse. Hovedbudskabet er, at dokumentation for samtykker som udgangspunkt skal slettes, når behandlingen ophører eller samtykket trækkes tilbage, medmindre der foreligger en konkret og sandsynlig tvist, som nødvendiggør midlertidig opbevaring. Datatilsynet udtalte alvorlig kritik af brugen af en femårig “nej tak”-liste og påbød sletning, idet fortsat opbevaring stred mod dataminimering, opbevaringsbegrænsning og interesseafvejning.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.