Skærpede krav og autorisation
Nye regler skærper håndtering af asbest og byggeaffald markant. Fra 1. januar 2025 må nedrivning af asbestholdige materialer som udgangspunkt kun udføres af virksomheder med autorisation udstedt af Sikkerhedsstyrelsen. Kravet dækker både egentlig fjernelse af asbest og arbejde, hvor der er risiko for eksponering for asbeststøv.
Der gælder en snæver undtagelse for mindre opgaver af bagatelagtig karakter, men de øvrige arbejdsmiljøregler skal fortsat følges. Private husejere kan som udgangspunkt ikke længere selv nedrive asbestholdige materialer. For autorisation kræves blandt andet en godkendt fagligt ansvarlig og et forhåndsgodkendt kvalitetsledelsessystem, som beskriver procedurer, dokumentation og slutevaluering.
Uddannelse og arbejdsmiljøprocedurer
Alle, der udfører asbestnedrivning, skal have gennemført en særlig fire dages uddannelse med prøve. Kravet gælder også arbejdsgiveren og selvstændige, der deltager i arbejdet. Ved visse mindre opgaver udendørs kan uddannelseskravet fraviges, men ved indvendige opgaver finder kravet typisk anvendelse.
Asbestbekendtgørelsens regler stiller detaljerede krav til planlægning og udførelse: APV skal adressere asbestrisiko, og der skal foretages forundersøgelse af materialer, der kan indeholde asbest. Før arbejdet påbegyndes, skal der foreligge en skriftlig arbejdsplan med metoder, beskyttelsesforanstaltninger og arbejdshygiejne. Arbejdsområder skal afgrænses og afskærmes, advarselsskilte opsættes, og der skal anvendes egnede værnemidler. Derudover kræves regelmæssige målinger af fiberkoncentration, føring af asbestprotokol for udsatte ansatte, adgang til helbredsundersøgelser samt løbende og afsluttende rengøring og forsvarlig bortskaffelse af asbestaffald.
Affaldsregler og bygherrens pligter
Parallelt med arbejdsmiljøreglerne indfører affaldsreglerne skærpede krav til screening, kortlægning og anmeldelse. Bygherren skal inden nedrivning, renovering eller vedligehold foretage miljøscreening for problematiske stoffer som PCB, klorparaffiner, PAH, asbest og tungmetaller. Viser screeningen mistanke, skal der udarbejdes en miljøkortlægning med identificering og kvantificering af stofferne.
Bygherren skal som udgangspunkt indsende affaldsanmeldelse til kommunen senest to uger før arbejdet, når projektet overstiger 10 m2 eller forventes at generere mere end 1 ton affald. Opgaven kan delegeres praktisk, men ansvaret for korrekt og rettidig anmeldelse forbliver hos bygherren. En standardiseret nedrivningsplan kan i visse tilfælde træde i stedet for anmeldelsen. Formålet er at sikre korrekt udsortering af farlige fraktioner og at fremme materialenyttiggørelse.
Tilsyn, sanktioner og kontraktuelle implikationer
Arbejdstilsynet fører tilsyn med arbejdsmiljøreglerne og kan give påbud, nedlægge forbud eller anmelde til politiet. Overtrædelser kan medføre bøde og i grove tilfælde fængsel. Sikkerhedsstyrelsen administrerer autorisationsordningen og kan afslå eller tilbagekalde autorisation samt standse ulovligt arbejde. Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med affaldsreglerne; overtrædelser kan sanktioneres med bøde og i skærpede tilfælde fængsel, navnlig ved miljøskade eller økonomisk vinding.
Reglerne påvirker rollefordeling og risiko i entrepriseforhold. Bygherren skal sikre brug af autoriseret virksomhed ved asbestnedrivning og dokumentere screening, kortlægning og anmeldelse. Entreprenøren skal gennemføre forundersøgelser, udarbejde arbejdsplan og APV, sikre uddannelse, værnemidler og korrekt affaldshåndtering. Parterne bør gennemgå tidsplaner og budgetter, opdatere kontraktklausuler om uforudsete fund af asbest, dokumentationskrav og håndtering af ændret lovgivning, samt tydeliggøre ansvar for forsinkelser og meromkostninger.