Tilladelseskrav for leasing af motorkøretøjer
Et nyt lovudkast lægger op til, at alle virksomheder, der udbyder og markedsfører leasingaftaler af motorkøretøjer i Danmark, fremover skal have tilladelse fra Finanstilsynet. Kravet gælder også udenlandske aktører, hvis markedsføringen retter sig mod danske kunder.
Finanstilsynet kan meddele tilladelse, når centrale betingelser er opfyldt, og kan inddrage tilladelsen, hvis de senere ikke overholdes. Der indføres endvidere pligt til at underrette Finanstilsynet, når leasede køretøjer beslaglægges eller konfiskeres.
De væsentligste betingelser omfatter blandt andet:
- Hjemsted i Danmark, et EU/EØS-land eller et land med relevant EU-aftale.
- Forretningsgange der sikrer forsvarlig betalingsevnevurdering, jf. lov om kreditaftaler § 52 a.
- En holdbar forretningsmodel.
- Fit & proper-krav til ledelsen.
Uanset opfyldte betingelser kan Finanstilsynet afslå eller inddrage tilladelse ved gentagne beslaglæggelser/konfiskationer af leasede køretøjer i forbindelse med grove overtrædelser af straffeloven og færdselsloven.
Retssikkerhed og proportionalitet
Kravet om at dokumentere en holdbar forretningsmodel – herunder positivt resultat og egenkapital – kan skabe høje adgangsbarrierer og usikkerhed for nye aktører. Der peges på risiko for, at midlertidige investeringstunge perioder kan påvirke resultatet og dermed tilladelsesgrundlaget.
Muligheden for at inddrage tilladelsen på baggrund af tredjemands strafbare brug af leasede køretøjer rejser proportionalitets- og retssikkerhedsspørgsmål. Lovudkastet forudsætter, at Finanstilsynet foretager en konkret proportionalitetsvurdering i lyset af virksomhedens størrelse og forretningsmodel.
Udvidet AML og compliancekrav
Forslaget udvider hvidvasklovens anvendelsesområde til også at omfatte operationel leasing. Branchen vil dermed skulle gennemføre kundekendskabsprocedurer, risikovurdering, intern kontrol og løbende overvågning i bredere omfang end i dag.
Kravene forstærker behovet for robuste complianceprogrammer og governance, herunder dokumenterede processer for betalingsevnevurdering og rapportering til tilsynet.
Tidsplan og overgang
Udkastet er sendt i offentlig høring med forventet ikrafttræden den 1. januar 2027. Virksomheder omfattet af ordningen skal søge om tilladelse senest den 30. juni 2027.
Udkastet til lovforslaget kan læses på Høringsportalen her.