Virksomheder, der driver onlinemarkedspladser, kan ifalde ansvar for falske varer, sat til salg af eksterne sælgere

Virksomheder, der driver onlinemarkedspladser, kan ifalde ansvar for falske varer, sat til salg af eksterne sælgere

EU-Domstolen skærper platformes ansvar: Onlinemarkedspladser kan hæfte for tredjeparts varemærkekrænkelser, når præsentation, eget logo og logistikydelser giver indtryk af, at varen kommer fra platformen. Klare markeringer og differentieret visning anbefales for at begrænse risikoen.

EU-Domstolen fastslår, at operatører af onlinemarkedspladser i visse tilfælde kan hæfte for tredjeparts varemærkekrænkelser. Kernen er, om en almindeligt oplyst og rimeligt opmærksom bruger kan få indtryk af, at varerne udbydes af platformen selv. Hvis platformens udformning udvisker sondringen mellem egne og eksterne tilbud, kan operatøren anses for selv at gøre brug af det pågældende varemærke.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.