Regeringen vil indføre et krav om en dedikeret fortrydelsesfunktion på alle onlinegrænseflader, hvor der indgås forbrugeraftaler ved fjernsalg. Lovforslaget ændrer forbrugeraftaleloven og gennemfører dele af EU direktiv 2023 2673. Funktionen skal gøre det mindst lige så let at fortryde som at købe.
Krav til fortrydelsesfunktion
Erhvervsdrivende, der sælger til forbrugere via websteder eller applikationer, skal tilbyde en tydelig og let tilgængelig fortrydelsesmulighed. Kravet er teknologineutralt og omfatter salg af varer og ikke finansielle tjenesteydelser.
Funktionen skal have en fremtrædende placering og være tilgængelig uafbrudt fra aftaleindgåelsen til fortrydelsesfristens udløb. Hensigten er at matche købsflowets enkelhed og reducere barrierer for udøvelse af fortrydelsesretten.
Ikrafttræden og forberedelse
Reglerne skal være vedtaget senest 19. december og forventes at træde i kraft 19. juni 2026 i overensstemmelse med direktivets implementeringsfrist. Folketingets behandling er indledt.
Virksomheder bør allerede nu planlægge efterlevelse og sikre, at processer og grænseflader understøtter rettidig fortrydelse.
Disse tiltag kan understøtte compliance:
- Kortlæg købs og opsigelsesflows og etabler en vedvarende, synlig fortrydelsesknap på web og app.
- Opdater vilkår, kundekommunikation og interne procedurer for modtagelse og dokumentation af fortrydelser.
- Gennemfør tekniske og tilgængelighedsmæssige tests og uddan support i korrekt håndtering.