Bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring

Bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring

Jysk betaler 200.000 kr. i bøde for vildledende før-/nupriser på en dyne og en seng. Sagen fremhæver dokumentationskrav ved prisreferencer og de skærpede regler: Prismærkningsbekendtgørelsens § 9 a kræver brug af laveste 30-dages pris. Detailhandlere bør styrke prislog og intern kontrol.

Bøde for vildledende priser

Jysk A/S har accepteret en bøde på 200.000 kr. for vildledende prismarkedsføring i to kampagner vedrørende en dyne og en seng. Forbrugerombudsmanden politianmeldte forholdene, fordi før-/normalpriserne gav indtryk af større besparelser end reelt, bl.a. hvor en angivet normalpris var højere end virksomhedens faktiske salgspris i perioder, og hvor en overstreget førpris ikke afspejlede, at varen i en væsentlig del af forudgående periode allerede var solgt til tilbudsprisen.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.