CPC-netværket, Forbrugerombudsmanden og EU-Kommissionen kræver, at en stor onlineplatform stopper vildledende metoder som falske tilbud, kunstig knaphed, tvangsgamification og falske anmeldelser samt mangelfuld oplysning om forbrugerrettigheder. Svarfrist er én måned, før håndhævelse kan følge.
EU’s CPC-netværk, med Forbrugerombudsmanden og EU-Kommissionen, har påtalt en online markedsplads’ praksis og krævet fuld efterlevelse af EU’s forbrugerlovgivning. Netværket vurderer, at platformen anvender utilbørlige handelspraksisser, der kan vildlede forbrugere.
Ifølge henvendelsen er følgende forhold i strid med reglerne og skal bringes i orden:
- Falske tilbud og manipulerende nedtællinger.
- Pressalg via kunstig knaphed og deadlines.
- Tvangsgamification som “spin the wheel”.
- Manglende eller vildledende oplysninger om forbrugerrettigheder og minimumskøb.
- Ikke-verificerede eller falske anmeldelser.
- Skjulte eller utilgængelige kontaktoplysninger.
Henvendelsen bygger på bl.a. direktivet om urimelig handelspraksis, forbrugeraftaledirektivet og Omnibus-ændringerne; håndhævelse kan ske efter CPC-forordningen. Platformen har en måned til at svare, hvorefter nationale myndigheder kan gribe ind med påbud og sanktioner. Læs EU-Kommissionens pressemeddelelse her.
Søgeord
Platformansvar,
Gennemsigtighed,
Sanktioner,
Tilsyn,
Markedsføringsloven,
Forbrugerombudsmanden,
EU-lovgivning,
Prismarkedsføring,
Oplysningspligt,
Digital markedsføring,
EU-Kommissionen,
Forbrugerbeskyttelse,
Grænseoverskridende håndhævelse,
Vildledning,
E-handel,
Påbud,
Urimelig handelspraksis,
Fortrydelsesret,
Direktiv 2005/29/EF,
Forbrugerinformation,
Forbrugerrettigheder,
Mørke mønstre,
Markedsføringsret,
Brugeranmeldelser,
Minimumskøb,
CPC-forordningen,
Onlineplatforme,
CPC-samarbejdet,
Falske tilbud,
Pressalg,
Skjulte kontaktoplysninger,
Kunstig knaphed,
Afstandssalg,
Anmeldelsesverifikation,
Nedtællingstimer,
Gamification,
Lykkehjul,
Forbrugeraftaledirektivet,
Direktiv 2011/83/EU,
Omnibus-direktivet
Ledige stillinger