EDPB og EDPS uddyber krav til DMA-skabelon
Det Europæiske Databeskyttelsesråds taskforce om konkurrence- og forbrugerret har på vegne af EDPB afgivet bemærkninger til EU-Kommissionens udkast til skabelon for beskrivelse af forbrugerprofilering. Udbydere af centrale platformstjenester skal årligt indsende sådanne beskrivelser under forordningen om digitale markeder, som Kommissionen deler med EDPB. Dokumentet kan læses hos EDPB her.
Bemærkningerne efterlyser mere detaljerede redegørelser om bl.a. kategorier af personoplysninger, konkrete behandlingsaktiviteter, behandlingsgrundlag, foranstaltninger til at sikre registreredes rettigheder og passende garantier. Fokus er at identificere databeskyttelsesrisici ved profilering og styrke transparens og ansvarlighed. Samtidig understreges samspillet med konkurrenceretten efter EU-Domstolens dom i C-252/21, hvor konkurrencemyndigheder kan inddrage databeskyttelse ved vurdering af muligt misbrug af dominerende stilling. Datatilsynet deltager i taskforcen.