Højesteret dømmer Alka for vildledende markedsføring

Højesteret dømmer Alka for vildledende markedsføring

Højesteret fastslår, at prisgarantier i reklamer ikke må stride mod forsikringsvilkår med ændringsklausuler. Dommen udmåler bøde på 16,9 mio. kr. og får betydning for løbende forbrugeraftaler som forsikring, lån og abonnementer, hvor klare prisoplysninger er afgørende.

Højesterets afgørelse og retligt grundlag

Højesteret har fundet, at markedsføring af bilforsikringer som prisfaste efter en skade udgjorde vildledende handelspraksis efter markedsføringslovens § 5, stk. 1, og vildledende udeladelser efter § 6, stk. 1. Reklamerne gav indtryk af uændret pris ved skade, selv om vilkårene gav adgang til at ændre præmien med kort varsel samt medførte udsættelse af planlagt præmienedsættelse og forhøjelse af selvrisiko. Det var uden betydning, om selskabet faktisk benyttede ændringsadgangen i praksis.

Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.