NJORD gør dig klogere på erstatning for indirekte tab under CMR i nyeste udgave af 'Juristen'

NJORD gør dig klogere på erstatning for indirekte tab under CMR i nyeste udgave af 'Juristen'

Uenighed om fortolkningen af CMR-loven § 29, stk. 3, deler konventionsstaterne: Skal punktafgifter ved bortkomst være “andre omkostninger ved befordringen”? Retningsvalget påvirker ansvarsbegrænsning, forsikringsdækning og risiko mellem afsender og fragtfører samt øger risikoen for forum shopping.

Hvordan “andre omkostninger ved befordringen” i CMR-loven § 29, stk. 3, skal forstås, har væsentlig betydning for, om fragtførere hæfter for punktafgifter ved godsets bortkomst. Fortolkningen påvirker både risikofordeling og det økonomiske ansvar ud over begrænsningssummen.

Fortolkning og praksis

Nyere praksis i konventionsstater viser to spor: en bred tilgang, som anser punktafgifter udløst af transportens faktiske forløb som omfattet, og en snæver tilgang, der kun medtager udgifter knyttet til transportens normale forløb efter fragtaftalen.

UK Supreme Court og den svenske Högsta domstolen illustrerer uenigheden, mens dansk Højesteret i U1987.481 H lagde en bred fortolkning til grund. Manglen på ensartethed skaber betydelig usikkerhed for aktørerne.

Konsekvenser og harmonisering

Valget af fortolkning kan flytte væsentlig økonomisk risiko mellem afsender og fragtfører og påvirker forsikringsdækning og præmiesætning. Afklaringer i policevilkår og regresskæder bliver centrale.

Uens praksis øger incitamentet til forum shopping. En tillægsprotokol til CMR-konventionen fremhæves som et middel til harmonisering, så ansvar for afgifter håndteres forudsigeligt på tværs af grænser.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.