Højesteret godkender, at refusion efter EU 261/2004 kan udbetales til rejseagenten, hvis passageren klart har accepteret, at beløbet går til den oprindelige betalingsform. Afgørelsen styrker brugen af tydelige vilkår og kan begrænse mellemled som kravfirmaer, men efterlader åbne spørgsmål om kompensation.
Højesteret har fastslået, at et luftfartsselskab med frigørende virkning kan udbetale refusion til den rejseagent, der anvendte sin betalingsmetode ved købet, når passagererne forud har accepteret, at refusion sker til den oprindelige betalingsform. Sagen udsprang af COVID-19-aflysninger i 2020 og vedrørte fortolkningen af EU-forordning 261/2004. Højesteret lagde vægt på, at passagererne gennem Ryanairs kommunikation klart blev oplyst om udbetalingsmåden og derefter valgte at anmode om refusion via det relevante link. Refusionsbeløbet var dokumenteret udbetalt til rejseagenten. Afgørelsen er i tråd med EU-Domstolens praksis om krav til klart samtykke og tydelig information ved brug af formidlere.
Få adgang til hele artiklen.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
- Helt gratis. Få adgang til hele artiklen. Helt gratis.
Med en gratis bruger kan du læse alle artikler, gemme dine favoritter og meget mere.
Ledige stillinger
Relaterede artikler
Vis flere
Relaterede kurser
Vis flere
Relaterede jobs