EU-Domstolen har fastslået, at reklamebegrebet i lægemiddeldirektivet (2001/83/EF) er meget bredt og også kan omfatte reklame for uspecificerede lægemidler. Afgørelsen udspringer af en lettisk sag, hvor en apotekskæde annoncerede 15 % rabat på alle lægemidler ved køb af mindst tre enheder, hvilket de nationale myndigheder forbød.
Domstolen præciserer, at reklame omfatter enhver form for information eller tilskyndelse, der har til formål at fremme ordination, levering, salg eller forbrug af lægemidler – også når budskabet ikke nævner et konkret produkt. Om et budskab er reklame, beror på en konkret vurdering af indhold og formål. Prisfremhævning og mængderabatter vil typisk pege i retning af reklame.
Dansk praksis ligger på linje hermed, jf. vejledningen til den danske reklamebekendtgørelse, der understreger den konkrete vurdering af formål og virkning af budskabet. Se vejledningen på retsinformation.dk. Dommen kan læses på curia.europa.eu, ligesom Domstolens pressemeddelelse er tilgængelig her.