The concept of advertising in relation to medicinal products does also cover "unspecified medicinal products"

The concept of advertising in relation to medicinal products does also cover "unspecified medicinal products"

EU-Domstolen slår fast, at reklamebegrebet i lægemiddeldirektivet også omfatter uspecificerede lægemidler. Pris- og mængderabatter kan derfor udgøre reklame efter en konkret vurdering. Dansk vejledning peger i samme retning, hvilket skærper compliancekrav for apoteker og kæder.

EU-Domstolen har fastslået, at reklamebegrebet i lægemiddeldirektivet (2001/83/EF) er meget bredt og også kan omfatte reklame for uspecificerede lægemidler. Afgørelsen udspringer af en lettisk sag, hvor en apotekskæde annoncerede 15 % rabat på alle lægemidler ved køb af mindst tre enheder, hvilket de nationale myndigheder forbød.

Domstolen præciserer, at reklame omfatter enhver form for information eller tilskyndelse, der har til formål at fremme ordination, levering, salg eller forbrug af lægemidler – også når budskabet ikke nævner et konkret produkt. Om et budskab er reklame, beror på en konkret vurdering af indhold og formål. Prisfremhævning og mængderabatter vil typisk pege i retning af reklame.

Dansk praksis ligger på linje hermed, jf. vejledningen til den danske reklamebekendtgørelse, der understreger den konkrete vurdering af formål og virkning af budskabet. Se vejledningen på retsinformation.dk. Dommen kan læses på curia.europa.eu, ligesom Domstolens pressemeddelelse er tilgængelig her.

Relaterede artikler

Gratis adgang til alle juridiske nyheder, artikler og opdateringer.
Opret dig gratis i dag, vælg dine fagområder, og få adgang til et skræddersyet nyhedsoverblik, der gør dig klogere – og holder dig foran.